کتاب حمله به سفسطه

Attacking Faulty Reasoning: A Practical Guide to Fallacy-Free Arguments
استدلال ورزی بدون مغالطه
کد کتاب : 131086
مترجم :
شابک : 978-6227425871
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 304
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1980
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب حمله به سفسطه اثر تی ادوارد دامر

کلمۀ سفسطه در اصل از گروهی به نام سوفسطائیان در یونان باستان گرفته شده است. این گروه معلمین جدل و خطابه بودند و هدفشان تربیت افرادی بود که در سخنوری بتوانند هرکسی را شکست دهند. آنان در این راه آنقدر پیش رفتند که برای شکست دادن دیگران در سخنوری، دست‌آویز مغالطات و استدلال‌های اشتباه شدند. درنتیجه از روی آنها، کلمۀ سفسطه برای اشاره به مغالطه کردن به‌کارگرفته شد.
کتاب «حمله به سفسطه»، درصدد است تا با آگاه کردن هر شخصی، از انواع مغالطات و سفسطه‌ها، هم از استفادۀ آنها توسط گوینده و نویسنده جلوگیری کند و هم افراد را دربرابر مغالطات دیگران آماده گرداند. نویسندۀ کتاب، تی ادوارد دامر، در وهلۀ اول این کتاب را برای استفادۀ مخاطبان عادی و دانش‌آموزان نوشته است با این‌حال، این کتاب به هرکسی که در حوزه‌های علمی کار می‌کند یا با اخبار روز سر و کار دارد پیشنهاد می‌شود.
ادوارد دامر برای جلوگیری از مغالطه، بیش از آنکه به انواع سفسطه بپردازد، به نحوۀ شکل دادن یک استدلال درست می‌پردازد. او در سه فصل اول کتاب، به معیارهای یک استدلال درست نظیر صورت درست استدلال، مقدمات صحیح و وضوح و روشنی استدلال می‌پردازد. در فصل چهارم مفهوم و معنای لفظ مغالطه تشریح می‌گردد و سپس در فصل پنجم، یک فهرست از انواع سفسطه‌ها بررسی می‌شود. فصل ششم را می‌توان یک فصل کاربردی نامید، چراکه در این فصل خواننده با نمونه‌های واقعی مغالطات در زندگی روزمره آشنا می‌شود و با خواندن توصیه‌های عملی برای اجتناب از سفسطه و مقابله با آن، دربرابر بسیاری از سفسطه‌ها در زندگی روزمره حفاظت می‌شود. در فصل هفتم و آخر کتاب نیز برخی موضوعات فرعی مرتبط با استدلال، اعم از استدلال دیالکتیکی و مسائل اخلاقی، مورد بررسی قرار می‌گیرند.
از نکات مثبت کتاب می‌توان به ارائۀ مثال‌های فراوان در حوزه‌های سیاست، اخلاق، رسانه، تبلیغات و علوم اشاره کرد. همچنین در این کتاب تمرین‌هایی تعبیه شده است تا خوانندگان بتوانند پس از خواندن هر مبحث، یادگیری خود را بسنجند. از طرف دیگر نیز، کتاب به سبکی روان و تاحدی طنز نوشته شده است که باعث می‌شود خواننده در حین خواندن کتاب به هیچ‌وجه احساس خستگی و کلافگی نکند. با این اوصاف، کتاب «حمله به سفسطه» را می‌توان یکی از بهترین کتاب‌های موجود در بازار برای تقویت زندگی عملی و علمی خود دانست.

کتاب حمله به سفسطه