کتاب آرش کمانگیر + یک پاورقی / 2

Arash the archer plus the footnote
کد کتاب : 132530
شابک : 978-6000110987
قطع : رحلی
تعداد صفحه : 40
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 19 اردیبهشت

معرفی کتاب آرش کمانگیر + یک پاورقی / 2 اثر محمد گودرزی دهریزی

کتاب «آرش کمانگیر + یک پاورقی» نوشته‌ی دو نویسنده‌ی متخصص در ادبیات کودک و نوجوان و جهان اساطیر و ادبیات فارسی کهن، محمد گودرزی دهریزی و امیرحسین رحیمی زنجانبر است. کتاب «آرش کمانگیر + یک پاورقی» دومین جلد از مجموعه‌ی پنج‌جلدی به نام «پاورقی‌ها» است.
مجموعه‌ی پنج‌جلدی «پاورقی‌ها» که برای اولین‌بار در اسفند ۱۴۰۲ منتشر‌شده است، درباره‌ی داستان‌ها و ماجراهای اسطوره‌ها و شخصیت‌های افسانه‌ای شاهنامه است، اما نه به‌صورت خطی و معمول. این مجموعه در عین اینکه روایت اصلی سرگذشت شخصیت‌های اساطیری را به زبان ساده و روان برای کودکان و نوجوانان می‌گوید، نشان می‌دهد که داستان‌های اساطیری و قدیمی چه ظرفیت‌های بالایی برای خیال‌پردازی دوباره یا ساختن یک جهان داستانی جدید دارند. جهان‌های داستانی‌ای که می‌توانند فکر ما را تا مدت‌ها درگیر خود کنند و علاوه‌بر این ما را بیشتر ما داستان قدیمی و اصلی درگیر کنند.
حالا در این مجموعه، «پاورقی» به چه معناست؟ در معنای کلی، پاورقی به بخش‌هایی می‌گویند که معمولا در پایین هر صفحه می‌آید و توضیحات بیشتری از یک مسئله یا مفهوم در متن را می‌دهد. در این مجموعه، داستان اصلی که فردوسی آن را نقل کرده است به نثر و با رنگ قرمز آمده است و به جز آن در بخش‌هایی به عنوان پاورقی، داستان به شکل دیگری با قلم خلاق یا نگاه خیال‌پردازانه‌ی امروزی دو نویسنده بیان شده است.
چقدر با آرش کمانگیر آشنایی دارید؟ همان شخصیت اسطوره‌ای دوست‌داشتنی که از مرز‌های ایران در‌برابر دشمنان تورانی دفاع کرد. او به بالای قله‌ی دماوند رفت، جانش را در چله‌ی کمان گذاشت و با تمام وجود مرز بین ایران و توران را تعیین کرد و تیرش به درختی در آنسوی رود جیحون نشست. آرش کمانگیر با فدا کردن جانش صلح را بین ایران و توران برقرار کرد. اما در کتاب «آرش کمانگیر + یک پاورقی»، داستان‌هایی از آرش‌های دیگر نیز وجود دارد. آرش‌هایی که ساخته‌ی ذهن و قلم دو نویسنده کتاب، محمد گودرزی دهریزی و امیرحسین رحیمی زنجانبر است. شما نیز با خواندن کتاب می‌توانید آرش‌های دیگری را در خیال خود خلق کنید.
کتاب «آرش‌کمانگیر + یک پاورقی» علاوه‌بر متن جذاب و تأثیرگذارش، تصویرسازی‌های هر صفحه جزئیاتی را به خواننده القا می‌کند که دیدنی و تأمل‌برانگیز است. تصویرسازی این مجموعه به عهد‌ه‌ی نگار اورنگ بوده است.

کتاب آرش کمانگیر + یک پاورقی / 2