کتاب پیامدهای مشروطیت

Payamad-haye Mashrotiat
تکوین حقوق مدرن در ایران
کد کتاب : 134476
شابک : 978-9644892288
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 736
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب پیامدهای مشروطیت اثر فردین مرادخانی

کتاب «پیامدهای مشروطیت» با زیر عنوان «تکوین حقوق مدرن در ایران» نوشته‌ی فردین مرادخانی، به بررسی جامع و گسترده‌ی تأثیرات عمیق و دگرگونی‌هایی که انقلاب مشروطه در حوزه‌ی حقوق و نهادهای قانونی ایران ایجاد کرد، می‌پردازد. در این کتاب فردین مرادخانی، استاد حقوق دانشگاه بوعلی سینا، تلاش دارد تا با نگاهی دقیق به تحولات حقوقی پس از دوران مشروطه خواهی و پیروزی مشروطیت، جنبه‌های مختلف شکل‌گیری و گسترش دانش حقوق در ایران را مورد کاوش قرار دهد. مرادخانی در این کتاب، با استفاده از دانش تخصصی خود در حوزه‌ی حقوق عمومی و تجربه‌اش به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه، به تشریح پیامدهای مشروطیت برای شکل‌گیری حقوق مدرن در ایران پرداخته و نقش انقلاب مشروطه در تغییرات ساختاری و فرهنگی جامعه‌ی ایرانی را تحلیل کرده و تأثیر آن بر نهادهای قانونی و حقوقی کشور را بررسی می‌کند.
فردین مرادخانی در این کتاب به طور جامع و به نحو متنوعی به موضوعات گسترده‌ای پرداخته است، از جمله تأثیر مشروطیت بر تفکر حقوقی ایران، تکوین نهادهای قانونی مدرن در ایران و تغییرات در نگاه و فضای حقوقی و قضایی ایران. مرادخانی همچنین به بررسی تأثیرات مشروطیت بر توسعه‌ی فرهنگی و اجتماعی ایران پرداخته است و نقش آن را در شکل‌گیری اندیشه‌های نوین حقوقی و قانونی تبیین می‌کند. همچنین این کتاب می‌تواند منبعی برای پاسخ به پرسش‌ها و منقاشات داغ امروز ایران، مانند بحث حقوق محوری، حکمرانی قانون اساسی و اینکه اساسا قانون مشروطه، از بنیاد نقش قانون را داشته است یا نه، باشد. نویسنده با استناد به منابع متعدد و تحلیل‌های عمیق، سعی کرده است تا به خواننده کمک کند تا درک بهتری از دوران مشروطیت و پیامدهای آن برای حقوق مدرن ایران پیدا کند. این کتاب می‌تواند به عنوان یک منبع مهم برای دانشجویان حقوق، علوم سیاسی، تاریخ و پژوهشگران تاریخ معاصر ایران، و علاقه‌مندان به مطالعه‌ی تحولات اجتماعی و فرهنگی ایران مورد استفاده قرار گیرد.

کتاب پیامدهای مشروطیت

قسمت هایی از کتاب پیامدهای مشروطیت (لذت متن)
به اعتقاد فروغی، ما ایرانیان نباید در این تأسیس جدید حالت منفعل داشته باشیم. باید در جامعۀ ملل دخالت کنیم و در تدوین قوانین بین‌المللی نقش فعالی داشته باشیم. به گفتۀ او، دول و مللْ همه داخل در یک حوزۀ اجتماع خواهند بود و اوضاع زندگی آن‌ها بر هم تأثیر خواهد گذاشت و مملکت ما هم خارج از این حوزه نخواهد بود. همین دیدگاه باعث شد که در این کار پیش‌قدم شود و کوشش‌های زیادی انجام دهد و اعتبار بین‌المللی بالایی به دست آورد. یکی از آثار حضور فعال در جامعۀ بین‌المللی به نظر او، لزوم همکاری اقتصادی و متروک کردن یا تخفیف حقوق گمرکی بود.‌همچنین بر این باور بود که برای اینکه بتوانیم در سطح بین‌المللی وجهۀ بالاتری پیدا کنیم باید اقدام به تغییر برخی قوانین و سیاست‌های داخلی کنیم. از جمله آنکه معتقد بود «در مورد برده‌فروشی باید فکری کنیم، زیرا عدم تصویب آن، ایران را بدنام کرده است». او به واقعیّات جهان سیاست هم به‌خوبی پی برده بود و به‌درستی می‌نویسد که در کنفرانس صلح، به‌رغم عناوین زیبایی مانند حق و عدالت و مساوات، کشورهای بزرگ مثل آمریکا و فرانسه و انگلیس کار را در دست گرفته‌اند و هر طور خواستند قوانین را نوشته و به بهانۀ بی‌طرفی ایران در جنگ، اجازۀ حضور هیئت ایرانی به جلسات را نمی‌دهند.