کتاب پناهگاه زمان

Time Shelter
کد کتاب : 136031
مترجم :
شابک : 978-6004059862
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 325
سال انتشار شمسی : 1403
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 26 اردیبهشت

برنده بوکر بین المللی 2023

معرفی کتاب پناهگاه زمان اثر گئورگی گاسپادینف

پناهگاه زمان رمانی است که گئورگی گاسپادینف را بیش از پیش به یکی از برجسته ترین نویسندگان ادبیات جهان تبدیل کرد. گاسپادینف که با رمان فیزیک اندوه حیرت منتقدان و مخاطبان را برانگیخته بود، در این رمان تاریخ، نوستالژی و سیاست را در هم می آمیزد. رمان باز هم به بخشی از زند گی خودش بازمی گردد. گاسپادینف متولد سال توفانی 1968 در بلغارستان است. سال طغیان های مکرر آزادی خواهان علیه کمونیسم و ساختارهای حکومتی وابسته به شوروی در اروپای شرقی که اکثرشان هم سرکوب شدند. او در این رمان قهرمان رمان قبلی اش را از نو به کار می گیرد. در جایی در سوئیس مکانی ساخته می شود که آدم هایی که فراموشی مطلق گرفته اند می توانند در دههٔ محبوب و مطلوب خود زندگی و تاریخ را از نو تجربه کنند؛ ایده ای حیرت آور که این مکان یعنی «پناهگاه زمان» را ساخته است.

در این فرایند، آدم ها با خاطرات و رویاهایشان باید از نو زندگی کنند و حتی با رخدادهای تکرارشدهٔ تاریخ مواجه شوند. هرچند زیستن در این زمان سیال که به مکان تبدیل شده اتفاق های شگفتی رقم می زند. بی دلیل نیست که گاسپادینف را با میلان کوندرا مقایسه می کنند؛ چه او همان شوخ طبعی و در عین حال «حسرت» را روایت می کند و مدام مخاطب را در وضعیتی قرار می دهد که به نوستالژی بیندیشد.

کتاب پناهگاه زمان

گئورگی گاسپادینف
گئورگی گوسپودینوف (بلغاری: Георги Господинов؛ زاده 7 ژانویه 1968) نویسنده بلغاری با بیشترین ترجمه و جوایز بین المللی پس از سال 1989، یکی از صداهای برجسته ادبیات اروپای امروزی است. روایت های پیچیده او با خاطره گذشته اخیر اروپای شرقی و نگرانی های حال اروپا و جهان درگیر است. آنها که عمیقاً انسانی هستند، در عین حال موفق می شوند به فراتر از انسانیت دست یابند و برای همدلی بسیار گسترده تر و غیرانسان محوری تلاش می کنند. با قاچاق شعر به داستان، سبک او هم شاعرانه و هم فلسفی است و در عین حال خواندنی، خن...