کتاب تیمورتاش

Timurash
کد کتاب : 13667
شابک : 978-9645732729
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 472
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 1993
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب تیمورتاش اثر باقر عاقلی

کتاب "تیمورتاش" اثری است به قلم دکتر "باقر عاقلی" که در چهارصد و هفتاد و شش صفحه، به همت انتشارات جاویدان به عرصه ی چاپ رسیده است. در این اثر شرح زندگانی و حیات سیاسی "عبدالحسین تیمورتاش" و نقش او در اتفاقات سیاسی ایران به رشته ی تحریر درآمده است.
وی از جمله نخستین کسانی بود که پس از گذشت حدود یک سال از انقلاب مشروطه ایران، به جمع مشروطه خواهان پیوست اما ورود اصلی و موثر به عرصه ی سیاست کشور، زمانی بود که به عنوان جوان ترین عضو مجلس، از سوی مردم سبزوار به عنوان نماینده در دوره ی دوم مجلس شورای ملی پذیرفته شد. وی تا زمانی که مجلس دوم با اولتیماتوم روسیه تعطیل شد، در این مقام باقی ماند و بعد از آن هم به ریاست قشون خراسان نائل گردید. "تیمورتاش" حیات سیاسی پرفراز و نشیبی داشت و در طول زندگانی اش، به سمت های مختلفی منصوب و از آن ها برکنار شد. وی حتی در دوره ی نخست وزیری "سیدضیاءالدین طباطبایی" دستگیر و تبعید هم شد اما هربار با بازگشایی مجلس به عنوان نماینده ی استان خراسان به آن ورود می کرد.
عضویت او در مجلس برایش دوستی ها و مراوداتی در پی داشت که به همراه عملکرد سیاسی فعالانه ی او، سبب شد تا با آغاز حکومت پهلوی، از سوی رضاشاه به عنوان وزیر دربار مشغول به کار شود. قدرت "تیمورتاش" در این مقام به شدت افزایش یافت و بعد از رضاشاه، می توان گفت که وی همه کاره ی مملکت بود. این قدرت دست او را در تصمیم گیری و به کارگیری سیاست های مختلف داخلی و خارجی باز گذاشت که بخش زیادی از این اقدامات در کتاب "تیمورتاش" به قلم دکتر "باقر عاقلی" آمده است.

کتاب تیمورتاش

باقر عاقلی
باقر عاقلی (فروردین ماه ۱۳۰۸ خورشیدی در قزوین- پنج‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۲)، نویسنده، روزنامه‌نگار، پژوهشگر و مورخ ایرانی است. وی که دارای مدرک دکترای علوم سیاسی از دانشگاه تهران و دکترای تاریخ از دانشگاه میشیگان در ایالات متحده آمریکا می‌باشد، تألیف صدها مقاله و تألیف ۲۵ جلد کتاب در حوزه‌های تاریخی و سیاسی را در کارنامهٔ خود دارد. محمدابراهیم باستانی پاریزی که خود از بزرگترین مورخین ایرانی محسوب می‌شود، عاقلی را آگاهترین و مطلعترین مورخ معاصر در زمینهٔ شناخت رجال ایران ...
قسمت هایی از کتاب تیمورتاش (لذت متن)
عبدالحسین تیمورتاش ، ملقب به سردار معززالملک و سردار معظم خراسانی، دولتمرد ایرانی دوره های قاجار و پهلوی بود. تیمورتاش از کسانی بود که در برانداختن قاجارها و برآوردن پهلوی ها کوشش بسیار کرد. در دوره رضاشاه نخستین وزیر دربار بود و نقش مهمی در سیاست خارجی ایران بازی کرد. چند سال بعد مورد غصب رضاشاه واقع شد و در ۱۳۱۲ در زندان قصر کشته شد.