کتاب قوام السلطنه

Ahmad Qavam
کد کتاب : 13671
شابک : 978-9645732071
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 732
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 1997
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : 24 اردیبهشت

معرفی کتاب قوام السلطنه اثر باقر عاقلی

کتاب "قوام السلطنه" اثری است تالیف دکتر "باقر عاقلی" که در آن خاطرات "قوام السلطنه" در دوره ی دوم و سوم نخست وزیری اش در این کتاب گردآوری شده است. "باقر عاقلی" خاطرات "قوام السطنه" را به واسطه ی یکی از آشنایان خود دریافت کرده است. بین سال های دهه ی بیست تا سی شمسی، هنگامی که ایران درگیر بازی احزاب و توده ها، از بین رفتن افراد و شخصیت های متعدد و شعارهای گوناگون بود، "قوام السلطنه" خاطرات خود را به رشته ی تحریر درآورد و نویسنده آن را در قالب کتابی گردآوری و منتشر نمود.
دکتر "باقر عاقلی" کتاب پیش رو را با نقدی 77 صفحه ای شروع می کند و این نقد سال ها پیش در شماره های مختلف مجله ی خواندنی ها منتشر شده است و به خصایص و نکته های برجسته ی یادداشت های "قوام السلطنه" می پردازد. باقی کتاب از یادداشت های "قوام السلطنه" تشکیل شده است که به فصل هایی تقسیم شده و به عناوینی مانند اتحاد جماهیر شوروی و تجزیه آذربایجان، برنامه ی تجزیه ی ایران، شکایت ایران از اتحاد جماهیر شوروی، ورود پیشه وری به تهران و ... می پردازد. فصل ها به ترتیب زمانی تنظیم شده اند و در فاصله ی سال های 1324 تا 1326 هجری شمسی قرار دارند.
این کتاب فراز و نشیب های "میرزا احمدخان قوام السلطنه" را به عنوان سیاستمدار در دوره ی قاجار و پهلوی شرح می دهد. وی پیش از دوران مشروطه خواهی در دو نوبت به عنوان رئیس دفاتر دو صدراعظم مشغول بود و مدتی نیز به عنوان رئیس دفتر ویژه ی مظفرالدین شاه فعالیت می کرد تا اینکه به او عنوان نخست وزیری داده شد. "قوام السلطنه" علاوه بر پست های ذکر شده در بالا ، سه سال والی خراسان و سیستان بود و مدتی نیز به عنوان وکیل در مجلس شورای ملی فعالیت کرد.

کتاب قوام السلطنه

باقر عاقلی
باقر عاقلی (فروردین ماه ۱۳۰۸ خورشیدی در قزوین- پنج‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۲)، نویسنده، روزنامه‌نگار، پژوهشگر و مورخ ایرانی است. وی که دارای مدرک دکترای علوم سیاسی از دانشگاه تهران و دکترای تاریخ از دانشگاه میشیگان در ایالات متحده آمریکا می‌باشد، تألیف صدها مقاله و تألیف ۲۵ جلد کتاب در حوزه‌های تاریخی و سیاسی را در کارنامهٔ خود دارد. محمدابراهیم باستانی پاریزی که خود از بزرگترین مورخین ایرانی محسوب می‌شود، عاقلی را آگاهترین و مطلعترین مورخ معاصر در زمینهٔ شناخت رجال ایران ...
قسمت هایی از کتاب قوام السلطنه (لذت متن)
قوام السلطنه در انتخابات دوره چهارم مجلس شورای ملی که در دوره دوم نخست وزیری وثوق الدوله انجام گرفت، از شهر مشهد به نمایندگی مجلس انتخاب گردید. هنگامی که مجلس چهارم افتتاح شد، قوام السلطنه رئیس الوزرا بود و طبعا وارد مجلس نشد و در فاصله رئیس الوزراتی اول و دوم خود که مشیرالدوله رئیس الوزرا بود، بازهم وارد پارلمان نگردید تا اینکه در بهمن ماه 1301 پس از استعفا از ریاست دولت وارد پارلمان گردید. ابتدا اعتبارنامه وی مطرح گردید و سه نفر با آن مخالفت کردند و طبعا اعتبارنامه به کمیسیون برگشت و تا آخر دوره چهارم هرگز مطرح نشد و قوام السلطنه هم در مدتی که در مجلس بود حقوقی دریافت نکرد.