کتاب درآمدی به منطق جدید

An Introduction to New Logic
کد کتاب : 14348
شابک : 978-9644452437
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 398
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1994
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 13
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

معرفی کتاب درآمدی به منطق جدید اثر ضیاء موحد

"درآمدی به منطق جدید" اثری است به قلم "ضیاء موحد" که طی سال هایی که از نخستین چاپ آن می گذرد، همواره مورد توجه علاقه مندان به رشته های فلسفه و منطق و مورد استفاده ی دانش جویان رشته های علوم انسانی بوده است. "درآمدی به منطق جدید" مکررا مورد استفاده ی اساتید به عنوان یک متن درسی نیز بوده و مطالب آن برای آموزش مقدماتی منطق و حتی چیزی فراتر از آن، مفید واقع شده است.
کتاب "درآمدی به منطق جدید" نوشته ی "ضیا موحد" از یازده فصل تشکیل شده که مطالب در هر فصل، به بخش های جزئی تری شکافته شده اند. در فصل نخست تحت عنوان درآمد، تعاریفی از منطق ارائه شده و جمله های خبری و منطق جملات به وضوح تشریح شده است. فصل دوم خود با عنوان منطق جمله ها، انواع برهان ها، قواعد، ترکیبات، قضیه و فراقضیه را وصف می کند و در فصل سوم پایه گذاری صوری نظام منطق جملات بررسی می شود. فصل چهارم به معنی شناسی اختصاص دارد و قاعده های معنی شناسی و بازگردانی زبان طبیعی به زبان منطق را تشریح می کند و فصل پنجم مشتمل بر مطالبی پیرامون سازگاری و تمامیت منطق جملات است. فصل ششم تا دهم، شامل موضوعات نامبرده شده، منتها پیرامون منطق محمولها می باشد و در فصل یازدهم به اینهمانی پرداخته شده است. کتاب "درآمدی به منطق جدید" با سه پیوست مهم عرضه شده و همچنین در انتهای آن، واژه نامه هایی از انگلیسی به فارسی و برعکس به همراه فهرست هایی از نمادها، کوته نوشت ها و فهرست راهنما به خوانندگان ارائه شده است.

کتاب درآمدی به منطق جدید

ضیاء موحد
سید ضیاء موحّد (زاده ۱۲ دی ۱۳۲۱ در اصفهان)، استاد فلسفه و منطق و شاعر ایرانی است.در اصفهان تحصیلات ابتدایی و متوسطهٔ خود را به پایان برد. او در دانشکده علوم دانشگاه تهران در رشته فیزیک، و در یونیورسیتی کالج لندن در رشته فلسفه تحصیل کرده‌است. او مدیر گروه منطق و عضو هیئت امنای انجمن حکمت و فلسفه ایران است.موحد در نیمه دوم دهه هشتاد با اظهاراتی دربارهٔ جلال آل‌احمد و همچنین قالب شعری غزل به چهره‌ای جنجالی در حوزهٔ ادبیات و روشنفکری ایران تبدیل شد. موحد، آل‌احمد را نه یک روشن...
دسته بندی های کتاب درآمدی به منطق جدید
قسمت هایی از کتاب درآمدی به منطق جدید (لذت متن)
، تعریف منطق به صدق: جمله های: الف ) آب در کنار دریا در صد درجه سانتیگراد به جوش می آید ؛ ب ) آب ترکیبی است از اکسیژن و هیدروژن ؛ ب ) حسن یا شیرازی است یا شیرازی نیست ؛ همه جمله های صادقی هستند . نشان دادن صدق ( الف ) کار فیزیک ، ( ب ) کار شیمی و ( ب ) کار منطق است ، هر علم با گروهی از جمله ها سرو کار دارد و کار اساسی آن بررسی صدق و کذب آنهاست برای بررسی صدق ( الف ) باید آب را در کنار دریا جوشانید و درجه گرمای آن را اندازه گرفت . برای نشان دادن صدق ( ب ) باید آب را تجزیه کرد و دید از چه عنصرهایی ساخته شده است . اما در بررسی صدق ( ب ) چه آزمایشی باید کرد ؟ اگر هر آزمایش یا هر وضعیت جهان خارج صدق جمله ای را نشان دهد ، چه آزمایش یا وضعیتی صدق ( پ ) را نشان خواهد داد ؟ واقع این است که صدق ( پ ) حتی بستگی به شیرازی بودن یا نبودن حسن هم ندارد .