کتاب رمز و داستان های رمزی در ادب فارسی

Symbolism and symbolic stories
تحلیلی از داستان های عرفانی-فلسفی ابن سینا و سهروردی
کد کتاب : 14353
شابک : 978-9644450280
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 602
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1985
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 10
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

معرفی کتاب رمز و داستان های رمزی در ادب فارسی اثر تقی پورنامداریان

"رمز و داستان های رمزی در ادب فارسی" اثری است نوشته ی "تقی پورنامداریان" که "تحلیلی از داستان های عرفانی-فلسفی ابن سینا و سهروردی" را به خوانندگان ارائه می کند. مطالعه ی آثار پر رمز و راز عرفانی علی الخصوص آثاری که از قلم "ابوعلی سینا" و شیخ اشراق، "شهاب الدین یحیی سهروردی" برآمده اند، می تواند حسی همچون گام نهادن در یک سرزمین ناآشنا و شگفت را به خواننده القا کند. حقا که آثار عرفانی و فلسفی ادب پارسی، معدنی از شگفتی نیز هستند. اما مطالعه ی آثاری همچون کتاب پیش رو، می تواند اندکی از این رموز را برای خواننده آشکار نماید. هر بخش از کتاب "رمز و داستان های رمزی در ادب فارسی" از "تقی پورنامداریان"، به گوشه ای از این سرزمین ناشناخته سرک کشیده است و مطالعه ی این کتاب، خواننده را تا حدودی برای ورود به دنیای ادبیات عرفانی و فلسفی فارسی آماده خواهد کرد.
نویسنده پس از ارائه ی مقدمه، نخست مفهوم رمز و سمبل را توضیح خواهد داد و نظریاتی را در باب رمز، به همراه تعریف آن ارائه خواهد کرد. در ادامه ارتباط رمز و صور خیال با معنی، زمینه و انگیزه های رمزگرایی، نحوه ی برخورد با معرفت، شعر و رمز، رمز در قرآن، احادیث، تفاسیر و تاویل، تمثیل، اساطیر و داستان های پیغمبران، تفاوت مثل و قصه ی رمزی و بسیاری از موضوعات دیگر مورد کنکاش قرار می گیرد. بخش های انتهایی اثر به رموز عالم کبیر و صغیر می پردازد که از زیربخش های بسیاری تشکیل شده است. در پایان بعد از بخش پرنده و رساله الطیرها، ضمیمه ای از "شهاب الدین یحیی سهروردی"، "ابن سینا" و داستان های رمزی قرار گرفته است.

کتاب رمز و داستان های رمزی در ادب فارسی

تقی پورنامداریان
تقی پورنامداریان (متولد ۱۳۲۰ خورشیدی در همدان) شاعر ایرانی و استاد ادبیات فارسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است. پژوهش‌های وی بیشتر در حوزهٔ نقد و تفسیر شعر هستند.
دسته بندی های کتاب رمز و داستان های رمزی در ادب فارسی
قسمت هایی از کتاب رمز و داستان های رمزی در ادب فارسی (لذت متن)
زندگی ابن سینا ، برخلاف فارابی ، توام با زهد و سلوکی صوفیانه نبود ، اما وی در اواخر عمر به نوشتن آثاری دست زد که توجه و تمایل وی را به تصوف نشان میدهد . این دسته از آثار وی را باید اجزایی از حکمة المشرقیین او شمرد که چنان که خود در مقدمه منطق المشرقیین می گوید ، میخواست آن را در مقابل فلسفه مشایی قرار دهد . ابن سینا در نمط های هشتم ، نهم و دهم از کتاب الاشارات و التنبیهات آنچه را صوفیه درباره عقاید خویش گفته اند ، تصدیق و تحلیل می کند . خوارق عادات صوفیان را از ترک غذا برای مدتی دراز ، انجام کارهای دشوار ، قدرت بر اخبار غیب و قدرت تصرف در عناصر را ممکن می شمارد و نیز در جایی از همین کتاب ، هنگام سخن از رویت غیب و اطلاع از آن ، به تجارب شخصی خود در این زمینه اشاره می کند . از میان رساله های متعدد ابن سینا در ارتباط با عقاید صوفیانه و حکمت اشراقی ، سه داستان رمزی حی بن یقظان و رسالة الطیر و سلامان و ابسال را می توان تعبیر و حکایتی از تجارب روحانی وی شمرد . ابن سینا در ۴۲۸ هجری درگذشت . بیست و دو سال پس از مرگ وی ، ابوحامد غزالی در طوس متولد شد . در زمان وی سلجوقیان صاحب قدرت بودند ، مدتی از عمر غزالی در نظامیه هایی گذشت که خواجه نظام الملک ، وزیر مقتدر سلجوقیان ، تأسیس کرده بود . تأسیس نظامیه ها هم به منظور رقابت با مدرسة الأزهر بود ، که قرنی بیشتر توسط خلفای فاطمی مصرة تأسیس شده بود ، و هم برای حمایت از مذهب سنت و حفظ قدرت از طریق جلب فقها و علمای اهل ظاهر بود که در همه آسیای غربی ، از شام تا خراسان ، به دفاع از آن کمر بسته بودند .