کتاب بلبشو دره

Durcheinandertal
کد کتاب : 143869
مترجم :

شابک : 978-6225696402
قطع : جیبی
تعداد صفحه : 176
سال انتشار شمسی : 1403
سال انتشار میلادی : 1989
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 1 مهر

معرفی کتاب بلبشو دره اثر فریدریش دورنمات

«بلبشو دره» کتابی نوشته فردریش دورنمات رمان نویس و نمایشنامه نویس سوئیسی است. این رمان که آخرین اثر کامل برجای مانده از دورنمات است در دسته آثار داستانی با محوریت فلسفه و روانشناسی تقسیم بندی می شود.
نویسنده در «بلبشو دره» نگاهی به ذات قدرت طلب انسان در قرن بیستم و عصر حاضر دارد. دورنمات در این رمان در پی اثبات این فلسفه است که ذات انسان ماهیتی شیطانی دارد و هرگز تغییر نخواهد کرد، بنابراین نباید امیدی به تغییر آینده بشر در جهت خیر داشت. دورنمات در «بلبشو دره» با نگاهی فلسفی خیر و شر را رو به روی هم قرار می دهد و به داستان پایاناپذیر فقرا و ثروتمندان می پردازد که تضادهای فراوانی را در عصر حاضر به وجود آورده است.
داستان «بلبشو دره» درباره واعظی مذهبی به نام موسی ملکر است که سعی می کند ثروتمندان را از زیر بار ثروت خود رها کند تا بتوانند پس از مرگ به رستگاری برسند و دروازه های بهشت به روی آن ها گشوده شود.
موسی ملکر واعظ مرموز روستای بلبشو است. ساکنان این منطقه که در دره ای سرسبز و خوش آب و هوا قرار دارد به رغم منابع طبیعی فراوان در فقر زندگی می کنند. موسی در موعظه های خود همیشه از جمله ای استفاده می کند با این عنوان که "خوشا به حال فقرا". او با همین عبارت ساده میلیونرهای فراوانی را از سراسر دنیا به ویژه آمریکا به دره بلبشو جذب می کند. موسی نقاهت‌سرایی در بلبشودره‌ برپا می‌کند تا میلیونرها را از آمریکا و اروپا گرد هم جمع کند. میلیونرها به روستای بلبشو می روند و با راهکارهایی که موسی به آن ها ارائه می کند به خدمت مردم فقیر روستا درمی آیند. میلیونرها کارهایی که فقرا برای گذران زندگی انجام می دهند را در پیش می گیرند.
دورنمات با تجمع ثروتمندان در یک جا و وادار کردن آن ها به کارهایی که برای آن ها دون شان به حساب می آید طنزی به وجود می آورد و پنهان‌ترین لایه‌های سیاه درون انسان را با کمدی نیش دار خود توصیف می کند. در نهایت اوضاع در دره بلبشو به گونه ای پیش می رود که بر دارایی میلیونرها هر روز افزوده می شود و فقرا نیز در چاه فقر بیشتر سقوط می کنند.

کتاب بلبشو دره

فریدریش دورنمات
فریدریش دورنمات (Friedrich Dürrenmatt) نمایشنامه‌نویس و رمان‌نویس برجسته سوئیسی در پنجم ژانویه (۱۵ دی) ۱۹۲۱ در یکی از روستاهای اطراف شهر برن در کشور سوئیس متولد شد. پدر دورنمات کشیشی معتقد و متدین و پدربزرگش شاعری بذله‌گو و سرشناس بود که به خاطر شعرهای انتقادآمیز سیاسی که می‌سرود به او لقب شاعر سیاسی پرخاش جو داده بودند. تأثیر ویژگی‌های این دو نفر بر دورنمات بسیار زیاد بود، چنان‌که این تأثیر را به آسانی در بیشتر نوشته‌های این نمایشنامه‌نویس شهیر می...