کتاب سودابه و سیاوش

Shahnameh
مجموعه داستان های شاهنامه؛ جلد سیزدهم
کد کتاب : 146525
شابک : 978-6223500541
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 147
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب سودابه و سیاوش اثر محسن دامادی

کهن گشته این داستان‌ها ز من

کنون نو کند روزگار کهن

یکی از زیباترین داستان‌های شاهنامه درباره‌ی زندگی شاهزاده‌ی نجیب ایرانی سیاوش فرزند کاوس است که نامادری‌اش سودابه دختر شاه هاماوران، شیفته‌ی او شد. سیاوش در کودکی به خواهش رستم از دربار کاوس به سیستان و نزد رستم دستان رفت. با آموزش و پرورش رستم بالید تا رسم و آیین پادشاهی و کشورداری نیز آداب و فرهنگ زیبای پهلوانی بیاموزد و روزی به جای پدر، پادشاه ایران زمین باشد.
سیاوش با شوق دیدار پدر همراه با رستم پیلتن نزد شاه بازگشت. در کاخ چشم زیبابین سودابه به سیاوش جوان افتاد و مهر او برانگیخته شد. سودابه از سیاوش خواست به اندرونی برود و... برخی نامداران در سیمای پژوهنده، شاعر و... ، با تکیه بر چند شعر از شاهنامه در نکوهش سودابه، فردوسی را به قول خود شاعری ضد زن می‌دانند!
این داستان که از شاهکارهای ادبیات کهن جهان است همچنین از داوری درباره‌ی نگاه فردوسی به زن می‌گوید.

کتاب سودابه و سیاوش

محسن دامادی
محسن دامادی ، زاده ۱۳۳۸ - کرمان، کارگردان و فیلم‌ نامه ‌نویس اهل ایران است. وی که بیشتر به عنوان فیلم‌نامه‌نویس شناخته می‌شود، سینمای حرفه‌ای را با فیلم «آپارتمان شماره ۱۳» به کارگردانی یدالله صمدی به عنوان نویسنده آغاز کرد.وی فعالیت هنری را با نگارش داستان های کوتاه آغاز کرد. او سینمای حرفه ای را با فیلم «آپارتمان شماره 13» به کارگردانی یدالله صمدی به عنوان نویسنده تجربه کرد.