کتاب جان های افسرده

Grey Souls
کد کتاب : 16295
مترجم :
شابک : 978-6005733785
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 264
سال انتشار شمسی : 1391
سال انتشار میلادی : 2003
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب جان های افسرده اثر فیلیپ کلودل

«جان های افسرده» اثری از فیلیپ کلودل (۱۹۶۲-) رمان نویس، محقق و گزارشگر است. رمان «جان های افسرده» محصول سال ۲۰۰۳ کارگاه نویسندگی کلودل است که جایزهٔ ادبی رنودو را در همان سال و جایزهٔ بزرگ خوانندگان مجلهٔ «ال» را بعد از آن برایش به همراه آورد. این کتاب تاکنون به ۲۲ زبان ترجمه شده و فیلمی هم با حضور بازیگران سرشناس فرانسوی از آن ساخته شده است.

اصلی ترین خط داستانی در «جان های افسرده»، ماجرای جست جوی یک افسر پلیس درباره راز قتل دختر جوانی است که در گیرودار جنگ جهانی اول در شهری کوچک و مرزی، به طرزی مشکوک کشته شده است. شهر در آتش جنگ می سوزد و فرانسه رو به نابودی است. کسی به دنبال کشف حقیقت نیست و اگر مقامات مربوط، بیچاره ای را به عنوان متهم بیابند با محاکمه او ماجرا را خاتمه می دهند که همین طور هم می شود. افسری فراری را به عنوان قاتل دختر شکنجه و محاکمه می کنند اما پلیس که راوی داستان هم هست قانع نمی شود و همچنان ذهنش درگیر ماجرای دختر است.

کلودل در این رمان با خرده روایت های تکان دهنده از جنگ و فلاکت مردم در کنار خط اصلی داستان و باشیوه روایتی که درآن زمان می شکند و توالی منطقی وجود ندارد، ذهن خواننده را کاملا درگیر می کند. شخصیت های این اثر خراشی به عواطف خواننده وارد می کنند که تا مدتها اثر ان ماندگار خواهد بود. از ویژگی های بارز کتاب، موضوع و روایتگری ان است. موضوع که حول و حوش چند فاجعه از جمله جنگ جهانی اول شکل گرفته است و شیوه روایت گری راوی که مانند خبرنگاری پرتجربه و نکته دان زندگی خودش و کسانی را که همراهش این راه پر درد و رنج را طی می کنند شرح می دهد و برای این کار از جمله هایی خیلی ساده، گاه خیلی کوتاه، گاه خیلی گزنده و گاه بسیار دردناک استفاده می کند.

کتاب جان های افسرده

فیلیپ کلودل
فیلیپ کلودل (به فرانسوی: Philippe Claudel) کارگردان و رمان‌نویس قرن بیستم میلادی اهل فرانسه است.