کتاب رنج های سیاسی دکتر محمد مصدق

Mohammad Mosadegh
(یادداشت های جلیل بزرگمهر)
کد کتاب : 21908
شابک : 978-9646404342
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 260
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب رنج های سیاسی دکتر محمد مصدق اثر جلیل بزرگمهر

این کتاب حاصل یادداشت هایی است که ((جلیل بزرگمهر)) وکیل دکتر محمد مصدق، طی بیست و دو جلسه گفت و گو با دکتر مصدق، به نگارش در آورده است. این گفتارها به ترتیب جلساتی که به انجام رسیده، چاپ و نشر یافته و در پایان صحبت های هر جلسه، یادداشت هایی ضمیمه شده است.
محمّد مصدّق (۲۶ خرداد ۱۲۶۱– ۱۴ اسفند ۱۳۴۵) مشهور به دکتر مصدق و ملقب به مصدق‌السلطنه، سیاستمدار، حقوقدان، نمایندهٔ هشت دوره مجلس شورای ملی، استاندار، وزیر و دو دوره نخست‌وزیر ایران بود. محمد مصدق نخستین ایرانی دارندهٔ مدرک دکترای رشته حقوق است که این مدرک را در سال ۱۲۹۳ از دانشگاه نوشاتل سوئیس دریافت نمود. مصدق در زمان انتقال سلطنت از قاجار به پهلوی، اگر چه از سلاطین قاجار ناامید بود با توجه به این که معتقد بود رضاخان با شاه شدن حکومتی برمبنای دیکتاتوری و بازگشت به استبداد ایجاد می‌کند، با این کار مخالفت کرد و بعد از آن یکی از منتقدان سرسخت او بود. در زمان حکومت رضاشاه، مصدق زندان رفته و مدتی را در تبعید گذرانید. او سلطنت پهلوی را مخلوق سیاست بریتانیا می‌دانست.

کتاب رنج های سیاسی دکتر محمد مصدق

جلیل بزرگمهر
جلیل بزرگمهر (۱۳۸۶–۱۲۹۱) وکیل و نظامی ایرانی بود. او وکالت محمد مصدق را بر عهده داشت.جلیل بزرگمهر به سال ۱۲۹۱ در آستارا متولد شد. پس از اتمام تحصیلات مقدماتی از دانشکده افسری با درجه ستوان دومی فارغ‌التحصیل شد. در دولت دکتر مصدق پس از خلع ید از انگلیسی‌ها به فرمانداری نظامی آبادان منصوب شد و پس از فراغت از تحصیل در دانشکدهٔ حقوق و علوم سیاسی دادیار دادگاه عالی انتظامی قضات و بعداً رئیس ادارهٔ غله و نان شد.پس از کودتای ۲۸ مرداد با سپهبد نقدی تماس گرفته و برای همکاری اعلام آمادگ...
دسته بندی های کتاب رنج های سیاسی دکتر محمد مصدق