کتاب قفس شیشه ای

The Glass Cage
(کامپیوتر و اتوماسیون چه بلایی بر سرمان می آورد؟)
کد کتاب : 22173
مترجم :
شابک : 978-6006043616
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 216
سال انتشار شمسی : 1395
سال انتشار میلادی : 2014
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 4 اردیبهشت

«نیکلاس کار» از نویسندگان پرفروش نیویورک تایمز

معرفی کتاب قفس شیشه ای اثر نیکلاس کار

کتاب «قفس شیشه ای» اثری نوشته ی «نیکلاس کار» است که نخستین بار در سال 2014 منتشر شد. نویسنده این سوال را مطرح می کند که آیا اتوماتیک شدن فزاینده ی تکنولوژی همیشه به سود انسان ها است، یا این که ما با انجام این کار، در واقع به شکل ناخواسته در حال کاهش تأثیرگذاری و کارآمدی خودمان هستیم؛ او سپس نمونه هایی را ارائه می کند که در آن ها، هر دوی این جنبه ها به نوعی درست به نظر می رسند، از جمله حوادث مرگبار مربوط به سقوط هواپیما که به وابستگی بیش از حد به «سیستم خلبان خودکار» نسبت داده می شوند؛ مهارت زدایی از معماران و پزشکان که به خاطر نرم افزارهای حرفه ای به وجود می آید؛ و تأثیرات روانی مخرب GPS. «نیکلاس کار» با استفاده از تحقیقات گوناگون به مخاطبین نشان می دهد تکنولوژی چگونه در حال تغییر شیوه ی زندگی و جهان پیرامون ما است.

کتاب قفس شیشه ای

نیکلاس کار
نیکلاس کار، زاده ی سال 1959، نویسنده ای آمریکایی است که کتاب ها و مقالاتش بر موضوعات مربوط به تکنولوژی، تجارت و فرهنگ تمرکز دارند. کار در سال 2003 و با مقاله ای منتشر شده در ژورنال تجاری دانشگاه هاروارد نام خود را مطرح کرد. او به خاطر نوشتن کتاب «کم عمق ها» نامزد نهایی جایزه پولیتزر غیرداستانی در سال 2011 شد.
نکوداشت های کتاب قفس شیشه ای
An engaging, informative, sweeping analysis.
تحلیلی جذاب، آموزنده و جامع.
Publishers Weekly Publishers Weekly

Fresh and powerful.
تازه و قدرتمند.
Weekly Standard

A stimulating, absorbing read.
اثری تفکربرانگیز و گیرا.
Associated Press

قسمت هایی از کتاب قفس شیشه ای (لذت متن)
بالاخره با گواهینامه ای در دست، آماده ی رانندگی بودم. فقط یک مانع دیگر سر راه بود: تنها خودرو موجود در خانه که مجاز به استفاده بودم، یک سوباروی چهاردر با دنده ی دستی بود. از پدرم، که چندان مربی خوبی هم نبود، تنها یک جلسه درس گرفتم.

یک صد سال پیش «آلفرد نورث وایتهد» فیلسوف بریتانیایی در کتاب مقدمه ای بر ریاضیات نوشت: تمدن بشری با افزایش تعداد عملیات مهمی که انسان ها می توانند بدون فکر کردن انجام دهند، توسعه می یابد. البته کتاب «وایتهد» نه تنها درمورد ماشین آلات بلکه درمورد استفاده از نمادهای ریاضی برای نمایش افکار یا فرآیندهای منطقی بود. می توان گفت این ایده اولین نمونه از نحوه ی بسته بندی آثار فکری بشر درون رمز بود.

به هر حال نیت «وایتهد» این بود که تأملاتش در قالبی عمومی سنجیده شود. طبق نوشته ی او، انگاره ی عام ضرورت پروراندن عادت تفکر در باب کارهایی که می کنیم، نادرست است. هر چقدر که بتوانیم ذهنمان را از کارهای روزمره رها کنیم و وظایف عادی را به دوش ابرازهای فناورانه بگذاریم، بیشتر می توانیم توان ذهنیمان را برای تفکر خلاق همچون استدلال و گمانه زنی نگه داریم.