کتاب فلسفه تحلیلی در قرن بیستم

Twentieth-Century Analytic Philosophy
کد کتاب : 22395
مترجم :
شابک : 978-9643057831
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 448
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2000
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 7
زودترین زمان ارسال : ---

فلسفه تحلیلی
Twentieth-Century Analytic Philosophy
کد کتاب : 27142
مترجم :
شابک : 978-6226189668
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 55
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 2000
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب فلسفه تحلیلی در قرن بیستم اثر اورام استرول

تعریف فلسفه تحلیلی دشوار است، زیرا آن قدر یک تئوری خاص نیست، بلکه ترکیبی آزاد از رویکردها به مسائل است. علاوه بر این که پیوندهای محکمی با علم گرایی دارد - این تصور که فقط روش های علوم طبیعی باعث پدید آمدن دانش می شود - همچنین با متفکران بزرگ و مسائل فلسفی گذشته پیوندهای انسانی دارد. علاوه بر این، هیچ ویژگی واحدی فعالیت فیلسوفان تحلیلی را مشخص نمی کند. اوروم استرول که از این مشکلات نترسیده است، به بررسی "شباهت های خانوادگی" بین آن نژاد تأثیرگذار متفکران معروف به فیلسوفان تحلیلی می پردازد. با این کار، او با هدف از انجام فلسفه دست و پنجه نرم می کند: فلسفه چیست؟ وظایف آن چیست؟ اگر جزو علوم طبیعی نباشد، قرار است چه نوع اطلاعات، اشراق و فهمی ارائه کند؟ کتاب استرول که آغشته به وضوح، سرزندگی و پیچیدگی فلسفی است، تصویری تلفیقی از تحولات اصلی در منطق، فلسفه زبان، معرفت شناسی و متافیزیک در قرن گذشته ارائه می دهد. این کار را با تمرکز بر تک تک متفکرانی انجام می دهد که ایده هایشان بیشترین تأثیر را داشته است.
موضوعات اصلی در فلسفه تحلیلی قرن بیستم عبارتند از: • نوآوری منطق ریاضی توسط گوتلوب فرگه در پایان قرن نوزدهم و توسعه مستقل آن توسط برتراند راسل. تأثیر پیشرفت‌های علم بر جهان فلسفه و اهمیت آن برای درک آموزه‌هایی مانند پوزیتیویسم منطقی، فلسفه زبان، فلسفه ذهن، و ماتریالیسم حذفی. امتناع متفکرانی چون ویتگنشتاین، مور و آستین از تلقی منطق به عنوان زبانی ایده آل و برتر از زبان های طبیعی.

کتاب فلسفه تحلیلی در قرن بیستم

اورام استرول
آوروم استرول (Avrum Stroll) (۱۵ فوریه ۱۹۲۱–۱۲ سپتامبر ۲۰۱۳) استاد فلسفه دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو بود. پژوهش‌های او عمدتاً در حوزه معرفت‌شناسی، فلسفه زبان و فلسفه تحلیلی در قرن بیستم است.
دسته بندی های کتاب فلسفه تحلیلی در قرن بیستم
نکوداشت های کتاب فلسفه تحلیلی در قرن بیستم
No other book has canvassed the last century as Stroll has, and with such insight. Written with wit and verve, Stroll's book is informative and eloquent.
هیچ کتاب دیگری به اندازه استرول و با چنین بینشی در قرن گذشته به نگارش در نیامده است. کتاب استرول که با هوش و ذکاوت نوشته شده، آموزنده و شیوا است.
Journal of the History of Philosophy

قسمت هایی از کتاب فلسفه تحلیلی در قرن بیستم (لذت متن)
در تاریخ فلسفه ی تحلیلی در قرن بیستم آنچه جلب توجه میکند این است که نهضتهای عمده ی فلسفی چه به سرعت ناگهان پیدا میشوند، شکوفا میشوند، توان و تکانه ی خود را از دست میدهند، پیر میشوند و سرانجام عرصه را خالی میکنند. نمونه های آن از جمله عبارتند از اید آلیسم در شکل مطلق گرا و ذهن گرای خود، نظریهی داده های حسی، اتمیسم منطقی، وحدت گرایی بیطرفانه، و پوزیتیویسم منطقی، این «ایسم»های از رده خارج شده و همنژادهای هنوز باقی آنها، از قبیل «فروکاست گرایی»،«عمل گرایی»، و «طبیعی گرایی» موضوع کتاب حاضرند و در جای خود برای خواننده ی نه لزوما متخصص تشریح میشوند. البته در این انگارهی تولد، شکوفایی و زوال استثناهایی هم هست. مثلا در هستی شناسی، اشکلهای گوناگون ماده گرایی هنوز از پشتیبانی گسترده برخوردارند، و معرفت شناسی طبیعی شده که آن را و. و.آ. کواین پرورده و پیروانش بسط داده اند - هیچ نشانی از فتور نمینماید.