کتاب نیکوکاران نابکار

Bad Samaritans
پشت پرده مخملین جلد 5:افسانه ی تجارت خارجی آزاد و تاریخچه ی پنهان سرمایه داری
کد کتاب : 22641
مترجم :

شابک : 978-9642070763
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 382
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2007
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 56
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

برنده جایزه "گونار میردال"، 2003

و "لئونتیف برای پیشبرد مرزهای تفکر اقتصادی"، 2005

معرفی کتاب نیکوکاران نابکار اثر ها جون چانگ

"نیکوکاران نابکار" از "ها جون چانگ" جلد پنجم از "پشت پرده مخملین" است که "افسانه ی تجارت خارجی آزاد و تاریخچه ی پنهان سرمایه داری" را مورد بررسی قرار می دهد.
یک اقتصاددان، "ها جون چانگ" را "هیجان انگیزترین متفکر حرفه ما در پانزده سال گذشته" معرفی کرده است. این محقق جنجالی در "نیکوکاران نابکار" ، همچون طوفان به بحث جهانی سازی و عدالت اقتصادی ورود می کند.
"ها جون چانگ" با استفاده از ذکاوت هتاکانه ، سبکی جذاب و شخصی و یک سری مثال ، به عقاید "توماس فریدمن" و سایر اقتصاددانان لیبرالی شلیک می کند که معتقدند تنها سرمایه داری بی بند و بار و تجارت بین المللی گسترده می تواند ملت های درگیر را از فقر نجات دهد. برعکس این عقیده، "چانگ" نشان می دهد ، ابرقدرت های اقتصادی امروز - از ایالات متحده تا انگلیس تا زادگاهش کره - همه با حمایت گرایی بی شرمانه و مداخله دولت در صنعت به سعادت رسیدند. ما این واقعیت را به راحتی فراموش کرده ایم و برای خود داستان افسانه ای در مورد جادوی تجارت آزاد و از طریق پروکسی هایمان مانند بانک جهانی ، صندوق بین المللی پول و سیاست های برجسته سازمان تجارت جهانی بر وفق مراد خود در گلوگاه کشورهای در حال توسعه تعریف کرده ایم.
برخلاف اقتصاددانان معمولی که مدل هایی از نحوه کار بازار را می سازند ، "چانگ" گذشته را بررسی می کند: آنچه در واقع اتفاق افتاده است. تاریخ متخلفانه او یکی از ستونهای دیگر را در افسانه های بازار آزاد تخریب می کند. ما حق ثبت اختراع و حق نسخه برداری را مقدس می دانیم اما صنایع خود را با کپی برداری از فن آوری دیگران توسعه می دهیم. ما اصرار داریم که اقتصاد با برنامه ریزی متمرکز، رشد را خفه می کند ، اما بسیاری از کشورهای در حال توسعه قبل از اینکه برای تنظیم مقررات اقتصادی خود تحت فشار قرار بگیرند ، رشد تولید ناخالص داخلی بیشتری داشتند. "چانگ" در "نیکوکاران نابکار" استدلال می کند که هم عدالت و هم عقل سلیم ، ما را ملزم به ارزیابی مجدد سیاست هایی می کند که آن سیاست ها را به ملت هایی که مجبور به دنبال کردن مسیر ما هستند ، تحمیل می کنیم.

کتاب نیکوکاران نابکار

ها جون چانگ
ها جون چانگ (زادهٔ ۷ اکتبر ۱۹۶۳) یک اقتصاددان اهل کره جنوبی است. وی یکی از افراد برجسته در نگرش اقتصاد دگراندیشانه است که سعی در پیوند آن با اقتصاد مارکسیستی دارد. وی پس از فارغ‌التحصیلی در دانشکده اقتصاد دانشگاه ملی سئول، در دانشگاه کمبریج در رشته توسعه اقتصاد سیاسی فارغ‌التحصیل شد. آثار و مقالات او بیشتر متأثر از نوشته‌های اقتصاد دانانی همچون گونار میردال، کارل مارکس، فریدریش آوگوست فون هایک، جان کینز و فریدریش لیست است.
نکوداشت های کتاب نیکوکاران نابکار
The resulting polemic about the shortcomings of neoliberal economic theory's belief in unlimited free-market competition and its effect on the developing world is provocative and may hold the key to similar miracles for some of the world's most troubled economies.
جدال حاصله در مورد کاستی های اعتقاد نظریه اقتصادی نئولیبرال به رقابت نامحدود در بازار آزاد و تأثیر آن بر جهان در حال توسعه، تحریک کننده است و ممکن است کلید معجزات مشابه برخی از مشکل دارترین اقتصادهای جهان باشد.
Publishers Weekly Publishers Weekly

Lucid, deeply informed, and enlivened with striking illustrations ... [Chang's] incisive analysis shows how, and why, prescriptions based on reigning doctrines have caused severe harm, particularly to the most vulnerable and defenseless, and are likely to continue to do so.
شفاف ، عمیقا آگاهانه و روح بخش با تصاویر برجسته ... تجزیه و تحلیل قاطع [چانگ] نشان می دهد که چگونه و چرا ، نسخه های مبتنی بر آموزه های سلطنتی آسیب های شدیدی به ویژه به آسیب پذیرترین و بی دفاع ترین افراد وارد کرده است و احتمالا این روند ادامه خواهد داشت .
Noam Chomsky

I recommend this book to people who have any interest in these issues - i.e. everyone.
من این کتاب را به افرادی که علاقه مند به این مسائل هستند - یعنی همه - توصیه می کنم.
Bob Geldof

قسمت هایی از کتاب نیکوکاران نابکار (لذت متن)
البته، « معجزه » ی اقتصادی کره پیامدهای منفی خود را نیز داشت. در روستاها، بسیاری از دختران خانواده های تنگدست به مجرد پایان تحصیلات دبستانی در سن ۱۲ سالگی، برای « خلاصی خانواده از شریک نان خور اضافی » ، مجبور می شدند به جستجوی کار بروند و درآمدی کسب کنند تا دست کم یک برادر بتواند ادامه تحصیل دهد. سرانجام بسیاری از آنها خدمتکاری خانواده های طبقه متوسط شهری بود که در قبالش، به آنها جا و غذا و، اگر اقبال با آنها همراه بود، مختصری پول توجیبی می دادند. سایر دختران، و پسرانی که بخت کمتری داشتند، در کارخانه هایی استعمار می شدند که شرایط کار در آنها یادآور « کارخانه های غمبار و شیطانی » سده ی نوزدهم یا بیگارخانه های امروزی چین بود. در صنایع نساجی و پوشاک، یعنی صنایع صادراتی اصلی، کارگران اغلب به مدت ۱۲ ساعت یا بیشتر در شرایطی بسیار خطرناک و ناسالم و با دستمزد اندک کار می کردند. بعضی از کارخانه ها از ترس اینکه کارگران برای رفتن به دستشویی فرصتی بخواهند و این فرصت اضافیْ سود ناچیزشان را بر باد دهد، در غذاخوری شان سوپ سرو نمی کردند. در صنایع سنگین نوظهور مثل خودروسازی، فولاد، مواد شیمیایی، ماشین آلات و غیره شرایط بهتری حاکم بود اما، روی هم رفته، کارگران کره ای، با میانگین هفته ای ۵۳ تا ۵۴ ساعت کار، بیش از کارگران تقریبا هر نقطه دیگر جهان کار می کردند. بیغوله های شهری سر بر می آوردند. از آنجا که این بیغوله ها معمولا در کوه های کم ارتفاعی شکل می گرفتند که بخش زیادی از چشم اندازهای کشور کره را تشکیل می دهد، به تقلید از یک سریال طنز پرطرفدار دهه ی ۱۹۷۰، این بیغوله ها را « محله های کره ماه » می نامیدند. خانواده های ۵-۶ نفره در یک اتاق تنگ می چپیدند و صدها نفر مجبور بودند از یک توالت و یک شیر آب مشترکا استفاده کنند. نهایتا، پلیس با توسل به زور، ساکنان را بیرون می راند و در محله هایی پرت تر، با کوره راه ها و سرویس های بهداشتی ای حتا بدتر از محله قبلی، پیاده شان می کرد تا در محل بیغوله ی تخلیه شده فضا برای احداث بلوک های آپارتمانی جدید برای طبقه ی متوسط رو به گسترش فراهم شود.