کتاب درآمدی بر جامعه شناسی ادبیات

An Introduction to the Sociology of Literature
کد کتاب : 22815
مترجم :
شابک : 978-9646688421
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 543
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 1998
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب درآمدی بر جامعه شناسی ادبیات اثر مجموعه ی نویسندگان

"درآمدی بر جامعه شناسی ادبیات" مجموعه ای شامل سی و یک مقاله از بیست اندیشمند بزرگ و شناخته شده ی جهان است که دکتر "محمدجعفر پوینده" آن ها را به فارسی بازگردانی نموده است.
نخستین اندیشمندی که در این کتاب، جستارهایی از وی انتخاب شده "لوسین گلدمن" است که در راستای جامعه شناسی ادبیات، سه مقاله از او آورده شده است. در باب شاخه های گوناگون این رشته، مقالاتی از "ژاک لنار" برگزیده شده و سپس جهت معرفی بنیان گذاران آن، از "ژان ایو تادیه" جستارهایی ذکر شده است. برای توصیف روش های تجربی و دیالکتیکی در جامعه شناسی ادبیات و جامعه شناسی رمان، مقالاتی از "پیر و. زیما" گردآوری شده و از شخص دکتر "محمدجعفر پوینده" نیز مقاله ای با عنوان "کوهلر: چشم اندازی نو در جامعه شناسی ادبیات" آورده شده است.
اندیشمندانی که چندین مقاله از آن ها در کتاب آمده است، "گی پلانتی-بونژور"، "جورج لوکاچ" و "میخاییل باختین" هستند که در باب زیبایی شناسی بلینسکی، واقع گرایی زیبایی شناختی، مقدرات تئوری زمان، مسائل اساسی پیرامون مجادله ای بی اساس، پیروزی رئالیسم، زمینه ی اجتماعی-تاریخی تکوین رمان تاریخی، آرمان هنر، رابله و تاریخ و فرهنگ خنده آور مردمی، کارناوال و رئالیسم گروتسک، رمان چندآوایی، محتوا، مصالح و صورت در آثار ادبی، مقاله های ارزشمندی را به رشته ی تحریر درآورده اند. از دیگر اندیشمندان نامداری که در کتاب "درآمدی بر جامعه شناسی ادبیات" مطالبی از آن ها آورده شده می توان به "برتولت برشت"، "تئودور و آدورنو"، "هانری زالامانسکی"، "ژرژ لابیکا"، "ژاک دونت"، "جورج هواکو"، "فرانکو فراروتی"، "ویکتور سرژ"، "آنتونیو گرامشی"، "الکساندرا کولونتای" و "میشل بوتور" اشاره کرد.

کتاب درآمدی بر جامعه شناسی ادبیات

دسته بندی های کتاب درآمدی بر جامعه شناسی ادبیات
قسمت هایی از کتاب درآمدی بر جامعه شناسی ادبیات (لذت متن)
هگل رمان را «حماسه بورژوایی» و جانشین حماسه عصر قهرمانی می داند. هدف رمان همانند هنر حماسی، بازنمود جهان در تمامیت آن است. زیبایی شناسی هگل از هنر حماسیی و رمان خواستار است که «تمامیت چیزها» را ارائه دهند، یعنی نه فقط مناسبات میان انسان ها، بلکه همچین چیزها، نهادها و عواملی را ترسیم کنند که میانجی مناسبات آدمیان با همدیگر و با طبیعت می شوند. فلسفه کلاسیک آلمان که در میان تمام نظریه های بورژوایی، مسأله رمان را با بیشترین ژرفا و صحت مطرح ساخته، تقابل حماسه و رمان را آغازگاه نظر خویش قرار می دهد. هگل این تقابل را تقابل دو دوران تاریخ جهانی می داند که ویژگی های آنها را با تیزبینی بسیار مشاهده می کند، هرچند به سبب ایده آلیسم خود توانایی درک علت های اجتماعی-مادی این تقابل را ندارد. در نظرگاه هگل، این تقابل، تضاد «نثر زندگی» با «شعر قلب» است.