کتاب با مهر ، جشن نامه دکتر محمدرضا باطنی

Ba Mehr
کد کتاب : 23442
شابک : 978-6001050701‏
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 568
سال انتشار شمسی : 1394
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 20 اردیبهشت

معرفی کتاب با مهر ، جشن نامه دکتر محمدرضا باطنی اثر محمدرضا باطنی

این جشن‌نامه به دعوت انتشارات فرهنگ معاصر و با همکاری اعضای انجمن زبان‌شناسی ایران برای احترام و ارادت به استادان زبان‌شناسی ایران آماده و اختصاص داده شده است.

محمدرضا باطنی، مترجم و استاد دانشگاه با شهرت در زمینه زبان‌شناسی، در سال ۱۳۱۳ در شهر اصفهان متولد شد. او دوران ابتدایی را در اصفهان به تحصیل گذراند و در تمام دوران ابتدایی، برجسته‌ترین دانش‌آموز بود. اما زمانی که پدرش به دلیل یک بیماری جدی دچار شد، او در سن 12 سالگی به دلیل مشکلات مالی خانواده از تحصیل دست کشید و به کار پادویی در بازار اصفهان اشتغال پیدا کرد. پس از مدتی کار در بازار، وارد کار مغازه خرازی‌فروشی در منطقه چهارباغ اصفهان شد و این نقطه تحولی مهم در زندگی او بود. از آن زمان به عنوان یک معلم فعال در مناطق روستایی استان اصفهان مشغول به کار شد. او در این مدت بیش از پنج سال در روستاها و دهات استان اصفهان به معلمی مشغول بود. او به دلیل روحیۀ پژوهشی خود به نقد و انتقاد از برخی از مدیرانی که سوء استفاده‌های مالی از دانش‌آموزان روستایی را انجام می‌دادند، متهم شد و به چند روستا به عنوان جریانی نقل مکان کرد. از جمله این روستاها، آخرین مقصد او روستای دولت‌آباد بود. این جشن‌نامه از دو بخش اصلی تشکیل شده است. بخش اول شامل زندگینامه استاد و سه مصاحبه است که در طول این سال‌ها ضبط شده و با اندکی ویرایش فنی در اینجا آورده شده‌اند. هر یک از این مصاحبه‌ها دارای جنبه‌های منحصر به فرد خود هستند و در زمان و هدف خاصی تهیه شده‌اند. این مصاحبه‌ها تا حدی تکراری هستند و به علت حفظ اصالت متن اصلی باقی مانده‌اند.

بخش دوم این مجموعه شامل مقالاتی از شاگردان استاد است که به او تقدیم شده‌اند. برخی از این نوشته‌ها به خصوص برای این جشن‌نامه تهیه شده‌اند و برخی دیگر بهترین مقالات نویسندگانی هستند که پیش‌تر منتشر و در این مجموعه به استاد تقدیم شده‌اند.

کتاب با مهر ، جشن نامه دکتر محمدرضا باطنی

محمدرضا باطنی
محمدرضا باطنی زاده ۱۳۱۳، اصفهان، زبان‌شناس، نویسنده و مترجم معاصر ایرانی است.وی در خانواده‌ای فقیر به دنیا آمد.تحصیلات ابتدایی را در اصفهان گذراند. در ۱۲ ساگی به علت بیماری سخت پدر و تنگدستی خانواده مجبور به ترک تحصیل شد و به پادوئی در بازار اصفهان پرداخت. پس از چند سال و هم‌ زمان با کار در یک خرازی ‌فروشی امکان این را پیدا کرد که در مدرسه شبانه ثبت نام کند و تحصیل از سر بگیرد. در ۱۸ سالگی توانست دوره اول دبیرستان را به اتمام برساند و به عنوان معلم به استخدام آموزش و پرورش...
دسته بندی های کتاب با مهر ، جشن نامه دکتر محمدرضا باطنی