کتاب آزارشان به مورچه هم نمی رسید

They Would Never Hurt a Fly
کد کتاب : 2388
مترجم :
شابک : 978-600-96418-9-5
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 240
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2003
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 21 اردیبهشت

از کتاب های پرفروش در اروپا و آمریکا

معرفی کتاب آزارشان به مورچه هم نمی رسید اثر اسلاونکا دراکولیچ

کتاب آزارشان به مورچه هم نمی رسید، اثری نوشته ی اسلاونکا دراکولیچ است که نخستین بار در سال 2003 منتشر شد. «آن ها چه کسانی بودند؟ افرادی عادی مانند تو و من؟ یا هیولا بودند؟» دراکولیچ در این کتاب این سوالات را مطرح می کند تا افرادی را بشناسد که مسئول به وقوع پیوستن جرایمی هولناک در جنگی بودند که در دهه ی 1990، باعث از هم گسستگی کامل یوگوسلاوی شد. دراکولیچ با استفاده از مشاهدات مستقیم خود از دادگاه ها و همچنین منابعی دیگر، افرادی را به تصویر می کشد که در طول یکی از بی رحمانه ترین نبردها در اروپا و قرن بیستم، به اتهام قتل، تجاوز، شکنجه، صدور حکم اعدام و جنایاتی دیگر محاکمه می شدند. در میان این افراد، چهره های سرشناسی همچون رادیسلاو کریستیچ، اولین کسی که به خاطر نسل کشی محکوم شد، و بیلیانا پلاوشیچ، تنها زنی که به جنایت جنگی متهم شد، به چشم می خورند.

کتاب آزارشان به مورچه هم نمی رسید

اسلاونکا دراکولیچ
اسلاونکا دراکولیچ، زاده ی ۴ جولای ۱۹۴۹، روزنامه نگار و نویسنده ای اهل کرواسی است. دراکولیچ در رییکا کرواسی به دنیا آمد.او در دانشگاه زاگرب در رشته ی ادبیات تطبیقی و جامعه شناسی تحصیل کرد. دراکولیچ از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۲ با دوهفته نامه ی استارت و هفته نامه ی باناس همکاری می کرد. او در اوایل دهه ی 1990 کرواسی را به دلیل مسائل سیاسی ترک کرد و رهسپار سوئد شد. آثار و مقالات او در بسیاری از نشریات اروپایی و بین المللی مانند لا استامپا، فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، نیشن، یوروزین چاپ شده است. دراکولیچ د...
دسته بندی های کتاب آزارشان به مورچه هم نمی رسید
نکوداشت های کتاب آزارشان به مورچه هم نمی رسید
With clarity and emotion.
با شفافیت و احساس.
Barnes & Noble

A wrenching portrait of a country needlessly torn apart.
تصویری تشویش آور از کشوری که بی دلیل از هم گسسته شد.
Penguin Random House Penguin Random House

A philosophically charged indictment of Yugoslavians.
اعلام جرمی با رگه های فلسفی در رابطه با یوگوسلاویایی ها.
Kirkus Reviews Kirkus Reviews

قسمت هایی از کتاب آزارشان به مورچه هم نمی رسید (لذت متن)
شکست ها فراوان است و دلایل متفاوتی می تواند داشته باشد، از بیشمار وعده های بزرگ و توقعات زیاد گرفته تا تغییرات سیاسی و اقتصادی سریع بدون تغییر ارزش ها. با این حال واقعیت آن است که پوپولیست ها نمایش را اجرا می کنند و آشکارا با اتحادیه اروپا مخالفند، در حالی که رای دهندگان آن ها تاکنون، به شیوه ای غیر منطقی، طرفدار اتحادیه اروپا هستند.

بیست و سه سال پیش، فجیع ترین کشتار اروپا بعد از جنگ جهانی دوم، در ژوئیه ی سال ۱۹۹۵ در صربرنیتسای بوسنی صورت گرفت. تنها طی چند روز، بیش از هشت هزار نفر از مردان و پسران مسلمان به دست ارتش صرب اعدام شدند. به سختی می توان تصور کرد که جنایتکاران جنگی رادوان کاراژیچ و راتکو ملادیچ (عاملان کشتارجمعی) افرادی عادی بوده باشند و «هیولا» نباشند. درواقع، اطمینان بخش تر است اگر هردوی آن ها (و نیز بقیه در لاهه) را صرفا دیوانه، شخصیت های آسیب پذیر یا جنایتکار بالفطره اعلام کنیم. بی شک از بین صدها نفری که یا به واسطه ی دستور به دیگران و یا به طور مستقیم در جنایات جنگی حوزه ی بالکان، رواندا، اوکراین، سوریه، افغانستان (یا جنگ هایی از این دست) نقش داشتند، برخی از نظر روانی بیمار بودند. اما مسئله اینجاست که در صف جنایتکاران جنگی تعداد چنین افرادی ناچیز است. بقیه ی آن ها چطور؟ چه کسانی هستند و چه چیزی آن ها را به جنایتکار تبدیل کرده است؟

من احتمال می دهم بعد از جنگ ۱۹۴۵، پدرم دچار چنین احساسی بوده است: دقیقا شبیه همان جوانی که با دخترم دوست بود. نمی دانم آیا پدرم چراغ اتاقش را روشن می گذاشت یا نه، اما بیست و سه ساله بود و می خواست تمام خاطرات وحشتناک پنج سال جنگ را فراموش کند. دورانی سخت را پشت سر گذاشته بود. مدتی بعد با مادرم آشنا شد و با هم تشکیل خانواده دادند. من در سال ۱۹۴۹ متولد شدم. آینده روشن به نظر می رسید.