کتاب مفاهیم نقد فیلم

Film Critique Concepts
تحلیل نئوفرمالیستی و مقالات دیگر
کد کتاب : 24359
شابک : 978-9643126706
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 480
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 2004
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 8
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب مفاهیم نقد فیلم اثر مجید اسلامی

« مفاهیم نقد فیلم» عنوان کتابی است که سری هشتم آن در سال1396 توسط نشر "نی" روانه بازار کتاب در ایران شده است. این اثر هم اکنون در وبسایت ایران کتاب برای اهالی فرهنگ و ادب در دسترس قرار گرفته است. اثر پیش به قلم " مجید اسلامی" در 480 صفحه در یک مجلد رقعی منتشر شده است.
"مفاهیم نقد فیلم" اثر "مجید اسلامی" کتابی است که "تحلیل نئوفرمالیستی و مقالات دیگر" را در بردارد. یکی از سوالات مهمی که ذهن عده‌ی کثیری از تماشاچیان سینما، علاقمندان و خوانندگان نشریه‌های تخصصی فیلم و سریال را به خود مشغول می‎‌کند این است که اساسا نقد فیلم چیست. در پاسخ به این سوال، در اغلب موارد، مقالات منتشر شده در مجلات تخصصی، رسانه‌های گسترده و عمومی و حتی روزنامه‎ها، مطالب یکسانی را ارائه می‌دهند. اما در کتاب "مفاهیم نقد فیلم" نوشته‌ی "مجید اسلامی"، با تعریف متفاوتی از این مفهوم مواجه خواهید شد.
"مجید اسلامی" از اواخر دهه‌ی شصت شروع به نوشتن نقد در مجله فیلم کرد و پس از توجه به چالش‌های موجود در تعریف و تثبیت نقد فیلم، تصمیم به تالیف این کتاب گرفت. عنوان کتاب که "مفاهیم نقد فیلم" نام دارد، برگرفته از اصطلاحی است که نویسنده در سال هفتاد و سه، برای مطالعات نظری جدید فیلم در مجله به کار برد. مباحثی که بر آثار نویسندگان نئو فرمالیست پیرامون مفهوم فرم و فرم روایی در سینمای داستان‌گرا متمرکز شده است.

کتاب مفاهیم نقد فیلم

مجید اسلامی
مجید اسلامی روزنامه‌نگار، منتقد سینمایی و مترجم اهل ایران است. اسلامی در سال ۱۳۴۲ در تهران به دنیا آمد. در رشتهٔ کارگردانی سینما از دانشگاه هنر تهران تحصیل کرد. از سال ۱۳۶۹ تا سال ۱۳۸۰ در مجلهٔ فیلم به عنوان منتقد فیلم فعالیت داشت که از این میان پنج سالش را دبیر بخش نقد بود. در همان ایام همکاری‌اش را با نشر نی آغاز کرد: چهار فیلم‌نامه ترجمه کرد، از جمله مرد سوم نوشتهٔ گراهام گرین و اورفه نوشتهٔ ژان کوکتو. رمان «در هزارتو» اثر آلن روب‌گری‌یه را ترجمه کرد. م...
قسمت هایی از کتاب مفاهیم نقد فیلم (لذت متن)
گوست داگ با تعریفی که ارائه کردیم آشکارا یک فیلم پست مدرن است. اگر مرد مرده آشنایی زدایی از ژانر وسترن بود، گوست داگ نگاهش به سینمای گنگستری ست. فیلم پر از ارجاع آشکارترین مورد البته سامورایی ژان پی پر ملویل است، که قهرمانش همچون گوست داگ تنها بود، به پرنده ها علاقه داشت، و دست آخر با اسلحه ی خالی به مصاف دشمن رفت. نام فیلم نیز لابد اشاره مستقیمی ست به همین فیلم: سلوک سامورایی. همچنین فیلم شباهت غیرقابل انکاری به لئون (لوک بسون) دارد که شاید تاثیر مشترکی ست که هر دو از فیلم ملویل پذیرفته اند. گوست داگ پاسخ جارموش است به بسون. چرا که فیلم بسون درنهایت یک محصول هالیوودی خشن و باب طبع تماشاگران فیلم های اکشن بود، و بسیار دور از فیلم های فرانسوی اش که اصالت خودشان را داشتند. گوست داگ می تواند پاسخ روشنفکرانه ی جارموش باشد به سینمای تجاری لئون. صحنه های متعدد خیابان گردی گوست داگ نیز به لحاظ استفاده از تکنیک اسلوموشن آدم را یاد راننده تاکسی اسکورسیزی می اندازد؛ مگر نه این که گوست داگ نیز همچون تراویس تنها و در انزواست و نگاه با تأکید او به زوج های جوان و زنهای تنهای توی خیابان می تواند یادآور حسرت های تراویس و محرومیتهای او باشد. اما مهم ترین ارجاع به راشومون آکوتا گاوا (و طبعا فیلم کوروساوا) است، چرا که کتاب آکوتاگاوا یکی از خطوط اتصال دهنده صحنه هاست.