کتاب ظهور ژاپن مدرن

The Rise of Modern Japan
نگاهی به مشروطه ژاپنی
کد کتاب : 25104
مترجم :
شابک : 978-6002781154
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 406
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1992
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 9 اردیبهشت

معرفی کتاب ظهور ژاپن مدرن اثر ویلیام جی بیزلی

اکنون عموما به رسمیت شناخته شده است که ژاپن در بین کشورهای خارج از اروپا و آمریکای شمالی در دستیابی به مدرنیزاسیون بسیار موفق‌ بوده است. تحول از یک جامعه فئودالی با اخلاق کنفوسیوسی به «اقتصاد مدرن و غربی» در این کتاب ترسیم شده است .
این کتاب روشن و معتبر تاریخ ژاپن را از اواسط قرن نوزدهم تا به امروز بررسی می کند. این نمودار ظهور چشمگیر ژاپن را نشان می‌دهد، جامعه‌ای که کمی بیش از یک نسل از سازمان‌دهی فئودالی به شکل‌های صنعتی اولیه جهش کرد - تجربه‌ای فوق‌العاده آزاردهنده برای ژاپنی‌ها در حالی که آنها شیوه ی زندگی سنتی و آسیایی را پشت سر گذاشتند و به سمت زندگی مدرن و غربی حرکت کردند. این کتاب دهه‌های پرتلاطم 1930 و یک امپراتوری برد و باخت بین سال‌های 1937 و 1945 را بررسی می‌کند و تغییرات عمده پس از سال 1945 از جمله رشد اقتصادی شگفت‌انگیز که از دهه 1950 حاصل شده است را بررسی می‌کند. این ویرایش اصلاح شده رکود اقتصادی و تحولات سیاسی چشمگیر دهه 1990 را پوشش می دهد و تاریخ ژاپن را تا پایان قرن بیستم می برد.
این کتاب ابتدا در سال ۱۹۶۳ چاپ و منتشر شد. نویسنده، ویلیام جی. بیزلی، در سال ۱۹۸۷ شروع به تجدیدنظر اساسی در آن کرد و، پس از سیزده سال، آن را در سال ۲۰۰۰ مجددا منتشر کرد. وی استاد بازنشسته تاریخ خاور دور در دانشکده مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن و نیز عضو آکادمی بریتانیا و از اعضای افتخاری آکادمی ژاپن است.
ترجمه بخش های پایانی کتاب با وقوع زمین لرزه و سونامی ویرانگر ژاپن ( اواخر سال ۱۳۸۹ / اوایل سال ۲۰۱۱ ) همراه شد. با توجه به زلزله خیز بودن دو کشور ژاپن و ایران، این رویداد ناگوار، که افزون بر خسارات عظیم جانی و مالی معضل نشت نیروگاه اتمی فوکوشیما را نیز به دنبال داشت، می تواند معیاری برای همسنجی نحوه پاسخگویی دو کشور به مسائل برآمده از این گونه فجایع طبیعی و تامل در آن به دست دهد.

کتاب ظهور ژاپن مدرن

دسته بندی های کتاب ظهور ژاپن مدرن
قسمت هایی از کتاب ظهور ژاپن مدرن (لذت متن)
شوگون ها اسما قائم مقام نظامی امپراتور بودند، اما به مدت چند قرن حکمرانان غیررسمی ژاپن به شمار می رفتند ( و اییاسو خود را از اخلاف آن ها می دانست ) . این امر قدرتی وافر به وی می بخشید که دامنه نفوذش تا همه مجامع انسانی و حتی خود دربار امپراتوری گسترش می یافت. در کیوتو، تختگاه امپراتور، شوگون را نایب الحکومه ای نمایندگی می کرد که از میان بستگان یا واسال های خود وی انتخاب می شد. اشراف دربار، که برای حفظ منافع وی منصوب می شدند، بایست سوگند ویژه ای مبنی بر وفاداری به او یاد می کردند.

همه دایمیوها کمابیش از دخالت ادو ( دولت مرکزی ) آزاد بودند. ارباب در درون مرزهای قلمرو خود منطقه ای که ممکن بود شامل یک دوجین یا بیش تر از روستاها تا یک استان کامل و گاه بیش تر باشد سلطه کامل داشت. دستگاه تحت اداره وی معمولا از روی دستگاه اداری توکوگاوا الگوبرداری شده بود. اعضای ارشد شورا از طایفه های فرعی خاندان وی یا از چند خانواده برجسته از خدمتکاران قدیمی برگزیده می شدند، در حالی که دیگر مقام ها را سامورایی های قشرهای میانی یا پایینی اشغال می کردند یا به عنوان دیوان سالار در قلعه شهر یا مقام اداری بخش های روستایی خدمت می کردند.