کتاب موقعیت صاحبان صنایع در ایران عصر پهلوی

Ali Khosroshahi
(زندگی و کارنامه ی علی خسروشاهی)
کد کتاب : 25563
شابک : 978-9641854487
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 428
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2015
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 9
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب موقعیت صاحبان صنایع در ایران عصر پهلوی اثر علی اصغر سعیدی

"موقعیت صاحبان صنایع در ایران عصر پهلوی" اثری است به قلم "علی اصغر سعیدی" که به طور ویژه به "زندگی و کارنامه ی علی خسروشاهی" می پردازد. تاجران و صنعت گران، به دلیل نقش گسترده ای که در چرخه ی اقتصادی ممکلت و در نتیجه ی آن، تاثیر مستقیمی که بر وضع معیشتی مردم دارند، همواره زیر ذره بین اجتماع قرار می گیرند. در هر اجتماعی، تجار و فعالان اقتصادی عمده ی منطقه، چهره هایی شناخته شده و قابل توجه اند و هر کس به نحوی، برداشت و قضاوت خود را از عملکرد آنان خواهد داشت.
یکی از برهه های مهم تاریخی از نظرگاه تحول اقتصادی، دهه ی چهل و پنجاه شمسی بود که رشد اقتصادی چهره ی خود را در معیشت مردم نیز به رخ کشید و جامعه دچار دگرگونی سبک زندگی و حرکت به سمت مصرفی شدن داشت. افزایش قدرت خرید طبقه ی متوسط اقتصادی و تاسیس نظام مدرن تبلیغ کالا، تولید و فروش و توزیع اقلام را نیز دچار رشد کرد؛ از جمله افرادی که در زمینه ی تاسیس این نظام مدرن پیشتاز بود "علی خسروشاهی"، بنیان گذار یکی از معروف ترین صنایع شناخته شده در ایران، به نام گروه صنعتی مینو بود.
در کتاب پیش رو "علی اصغر سعیدی" تلاش می کند تا با موشکافی "زندگی و کارنامه ی علی خسروشاهی"، تصویر روشنگری را از "موقعیت صاحبان صنایع در ایران عصر پهلوی" به تصویر بکشد و با مدارک و روایات متعددی که گردآوری نموده، بخشی از پیچیدگی های تاریخ تجدد صنعتی ایران را شفاف سازی کند و به این ترتیب تاثیر این دگرگونی ها را، بر معاش مردم و سبک زندگی مدرن جامعه ی ایرانی نشان بدهد.

کتاب موقعیت صاحبان صنایع در ایران عصر پهلوی

علی اصغر سعیدی
علی‌اصغر سعیدی٬ سال ۱۳۱۲ در شهر خوی استان آذربایجان غربی زاده شد.[۴] او از دانشگاه تبریز در رشتهٔ زبان و ادبیات فرانسه٬ در مقطع کارشناسی فارغ‌‌التحصیل شد. پس از آن دورهٔ کارشناسی ارشد خود را در رشتهٔ علوم اداری در دانشگاه تهران گذراند. او در ادامه تحصیلاتش به فرانسه رفت و مدرک دکتری ادبیات تطبیقی را به‌دست آورد. وی پس از بازگشت به ایران٬ ابتدا به تدریس زبان‌های فرانسوی و انگلیسی در دبیرستان‌ها و سپس به کار در وزارت فرهنگ و هنر مشغول شد. از آخرین فعالیت‌های ا...
دسته بندی های کتاب موقعیت صاحبان صنایع در ایران عصر پهلوی
قسمت هایی از کتاب موقعیت صاحبان صنایع در ایران عصر پهلوی (لذت متن)
بازار تبریز از مهم ترین فضاهای زندگی اجتماعی مردم بود. این بازار مانند همه ی بازارهای داخلی فقط مرکز دادوستد و بازرگانی نبود، بلکه با وجود کاروانسرا، بازارچه، حجره، مسجد و مدرسه ی دینی نهادی اجتماعی بود که ساخت اجتماعی و مقررات داخلی خاص خودش را داشت. وجود اوزان و مقیاس های فروش خاصی همچون « من تبریز » هم نشان دهنده ی قدیمی بودن این بازار است هم نشانه ی مقررات خاص آن. ( ۱۳) در مشاهده ای خام که هنر سفرنامه نویسان بوده است، بازار تبریز با معماری شرقی از بزرگ ترین بازارهای خاورمیانه گزارش شده است. ( ۱۴) رونق بازار تبریز تا پایان قرن نوزدهم دوام نیاورد و تجارت در این شهر رو به افول گذاشت. از مهم ترین دلایل انحطاط تجارت در تبریز گشایش کانال سوئز بود و این ضربه ای بود به رونق راه های شمالی کشور که تبریز نیز از آن سود می برد. به علاوه، ضربه ی آخر را توقف حمل ونقل از طریق روسیه به تجارت تبریز زد. از آن پس، اجناس از طریق بوشهر و بغداد به کشور می رسیدند. بعد از جنگ جهانی اول، تبریز از کاهش تجارت با شوروی و نیز انتقال عمومی تجارت به خلیج فارس لطمه ی بسیاری خورد. در اوایل قرن بیستم، سهم واردات تبریز ۲۰ درصد بود که پس از گذشت ربع قرن، به ۷ درصد کاهش یافت و صادرات نیز از ۱۴ درصد به ۸ درصد سقوط کرد. ( ۱۵) درنتیجه، شهرهای اصفهان و شیراز مرکز تجارت شدند. ( ۱۶)