کتاب مناظره دکتر و شیخ

Debate between Doctor and Sheikh
استبصار در سایه
کد کتاب : 25968
شابک : 978-9643036225
قطع : جیبی
تعداد صفحه : 528
سال انتشار شمسی : 1395
سال انتشار میلادی : 2015
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 7
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب مناظره دکتر و شیخ اثر محمد حسن شجاعی فرد

"مناظره دکتر و شیخ" با عنوان فرعی "استبصار در سایه" اثری است به قلم دکتر "محمد حسن شجاعی فرد"، از اساتید دانشگاه علم و صنعت ایران که در چیزی بیش از پانصد صفحه، به همت نشر امیرکبیر به انتشار رسیده است. "محمد حسن شجاعی فرد" در مقدمه ی اثر اظهار داشته که از دوران جوانی، به دنبال پاسخی برای یک سوال اساسی بوده است؛ سوالی که می پرسد چگونه می توان اطمینان حاصل کرد که عقیده ی غالب دینی که در آن متولد شده ایم، همان راه نجات و حقیقت حیات انسان هاست. لذا در جستجوی پاسخ برای این سوال بنیادین، وی انواع مکاتب و ادیان را از جنبه های مختلف آزمود و از مارکسیسم و مکاتب نو گرفته تا بهاییت و مسیحیت، مبانی مختلفی را مطالعه کرد و مورد آزمون قرار داد. از مطالعه ی این خیل عظیم مکاتب و عقاید، به این نتیجه رسید که در هر کدام خللی غیرقابل اغماض وجود دارد و نمی توان با یقین، به آن ها به چشم راه نجات بشر نگاه کرد.
اما در نهایت "محمد حسن شجاعی فرد" با مطالعه ی ابعاد مختلف این مکتب ها و ادیان و مقایسه ی آن با دین مبین اسلام، به این نتیجه رسید که تنها همین دین است که فرامینش، مبنا و منطقی علمی و عقلانی دارد. وی پس از این با پرسش جدید رو به رو شد که میان اهل سنت و شیعیان، که در بسیاری از موارد نیز اشتراک دارند، کدام به اسلام حقیقی نزدیک تر بوده و همان صراط مستقیمی است که بشر را به سعادت و رستگاری می رساند. پاسخ به این سوال، محتوای کتاب "مناظره دکتر و شیخ" را تشکیل می دهد که بر پایه ی پژوهشی مستند، به نگارش درآمده است.

کتاب مناظره دکتر و شیخ

محمد حسن شجاعی فرد
دکتر محمدحسن شجاعی فرد در سال ۱۳۲۸ در جهرم متولد شد. تحصیلات ابتدایی را در جهرم و متوسطه را در آبادان گذراند. وی مدتی کارمند شرکت نفت بود. پس از آن به دانشگاه علم و صنعت رفت و بعد از گرفتن لیسانس به استخدام همان دانشگاه درآمد. فوق لیسانس و دکترا را از دانشگاه بیرمنگهام انگلستان اخذ نمود. دکتر شجاعی فرد هم اکنون استاد تمام دانشکده مکانیک و رییس دانشکده و پژوهشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران است. وی در زمینه مهندسی مکانیک و مهندسی خودرو، دارای چندین کتاب و بیش از دویست مقاله علمی در ن...
دسته بندی های کتاب مناظره دکتر و شیخ
قسمت هایی از کتاب مناظره دکتر و شیخ (لذت متن)
دکتر: در مکتب اهل بیت یک بحث جالب در ارتباط با ثواب بحث علمی و مقایسه با سایر مستحبات داریم که جالب است. شیخ: بحث علمی که خیلی ارزش دارد. این قدر در قرآن در مورد ارزش علم صحبت شده است. د: اما متأسفانه امت اسلامی از نظر علمی از دنیا عقب است و ما نه تنها در زمینۀ علوم تجربی پیشرفت خوبی نداشتیم بلکه از علوم دینی و آنچه که از علوم انسانی در اسلام داریم چندان نمایش خوبی نداشته ایم. ش: از نظر علم تجربی که حتما عقب هستیم ولی علوم تفسیر، تربیتی و تاریخی زیاد داریم. د: بلی ولی نه آن قدر که پاسخ گوی این عصر باشد. به هرکدام از دانشگاه های کشورهای اسلامی که بروید بیشتر دروس علوم انسانی که تدریس می شود ترجمۀ کتاب های روان شناسان و استادان علوم تربیتی غربی است. ش: بلی، این جای تأسف دارد درحالی که ما خیلی حرف داریم.