کتاب تاریخ خرد ایونی

History of Ionian School
کد کتاب : 26244
شابک : 978-6001218309
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 673
سال انتشار شمسی : 1395
سال انتشار میلادی : 2016
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب تاریخ خرد ایونی اثر شروین وکیلی

در کتاب های درسی و دانشگاهی در مورد تاریخ فلسفه می­ خوانیم که فلسفه شاخه­ ای از اندیشه و دانایی است که در قرن ششم تا چهارم پیش از میلاد در یونان پدیدار شد. نخستین مولفانش یونانیان بودند و نخستین متون نوشته شده در این مورد هم یونانی است. یعنی همگان یونان را خاستگاه فلسفه می­ دانند. باور به این که اندیشۀ فلسفی در بستر فرهنگ یونان باستان امری درونزاد، خودبنیاد و ریشه دار بوده به فهمی خاص از متون یونانی کهن انجامیده و درکی ویژه از کلیدواژه ها و معناها را ایجاب کرده است. هم چنین در این کتاب ها می خوانیم که فلسفه پس از آن نیز تا دیرزمانی اندیشه ای یونانی بود تا آن که در دوران امپراتوری روم حاشیه هایی لاتین بر آن نوشته شد.
نویسندۀ کتاب، این نوع تاریخ نگاری بر فلسفه را ، قوم گرایانه و تنگ نظرانه می­ داند و دلیل های خود را شرح می­ دهد و به نقد و واسازی این پیش داشت می­ پردازد. به علاوه کتاب تاریخ خرد ایونی، خاستگاه های ایرانی اندیشۀ فلسفی و مسیرهای ورود و وامگیری آن را در سپهر فرهنگ یونانی با دقت نشان می­دهد و تاکید می­کند اندیشۀ فلسفی از ایران نخستی به استان ایونیۀ هخامنشی نشت کرده و بعد از آنجا به سایر سرزمین های یونانی نشین منتقل شده است. در کتاب چارچوب تاریخی مسیرهای این وامگیری به دقت نشان داده شده و نیز با تحلیل متن های به جا مانده از آن دوران تاثیرپذیری اندیشمندان از هم شرح داده شده است. بحث مهم کتاب آن است که اندیشمندان یونانی چگونه خرد ایرانی را در زمینۀ اجتماعی خویش بومی کردند و به خصوص کسانی مانند پوتاگوراس و سقراط چطور با آن درآویختند و در ضمن وامگیری استخوان بندی های مفهومی اش، چطور به مخالفت با آن برخاستند.

کتاب تاریخ خرد ایونی

شروین وکیلی
شروین وکیلی زاده ی ۱۳۵۳ تهران ، جامعه‌شناس، زیست‌شناس، داستان‌نویس، اسطوره‌شناس و تاریخ‌نگار است. او دارای مدرک کارشناسی زیست‌شناسی، کارشناسی ارشد فیزیولوژی اعصاب، کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی از دانشگاه تهران ‌و دکترای جامعه‌شناسی از دانشگاه علامه طباطبایی می باشد. وی مدرس دانشگاه تهران در درس حشره‌شناسی در دانشکده علوم دانشگاه تهران و تکامل در گروه بیوتکنولوژی دانشگاه تهران است.
دسته بندی های کتاب تاریخ خرد ایونی