کتاب دیباچه ای بر جامعه شناسی سیاسی ایران

Political Sociology of Iran
دوره ج‍م‍ه‍وری اس‍لام‍ی
کد کتاب : 28000
شابک : 978-9647763026
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 192
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2002
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 9
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب دیباچه ای بر جامعه شناسی سیاسی ایران اثر حسین بشیریه

اثر حاضر "دیباچه ای بر جامعه شناسی سیاسی ایران" به قلم "حسین بشیریه" است که آن را در "دوره ج‍م‍ه‍وری اس‍لام‍ی" مورد بررسی قرار می‌دهد. وی هدف از نگارش این اثر را ارائه‌ی تابلویی از طبقه‌های اجتماعی، نیروها و درگیری‌های سیاسی در دوران پس از انقلاب و ارائه تصویری از ماهیت حکومت در سال‌های 60 الی 76 عنوان کرده است. "حسین بشیریه" نیروهای اجتماعی را در هر جامعه‌ای به این شکل فهرست می‌کند که شامل طبقات اجتماعی به معنای دقیق این واژه، و نیز طیفی از افراد و گروه‌ها هستند که اساسا طبقاتی نیستند، اما ممکن است به نمایندگی از طبقات اجتماعی فعالیت کنند و ایدئولوژی طبقاتی نشان دهند. به عقیده نگارنده، شماری از شکاف‌های تاریخی و ساختاری در جامعه ایران منجر به پیدایش ساختار بسیار پیچیده‌ای از نیروهای سیاسی-اجتماعی شده است. شکاف بین سنت و مدرنیته در همه مظاهر آن، تأثیر اسلام در ایران، به ویژه فلسفه سیاسی تشیع، و اختلافات قومی ناشی از وجود اقوام متعدد از جمله مهمترین این پیچیدگی هاست.
"حسین بشیریه" در "دیباچه ای بر جامعه شناسی سیاسی ایران" استدلال می‌کند که ابتکارات مدرنیزاسیون رژیم پهلوی در هیبت انقلاب سفید، از یک سو با افزایش شهرنشینی، توسعه رسانه‌های جمعی و به ویژه سواد و آموزش و همچنین صنعتی شدن، راه را برای افزایش آگاهی سیاسی و سیاسی شدن قسمت‌هایی از جامعه هموار کرد، اما تقاضاهای فزاینده آنها برای ایجاد فضای مشارکت سیاسی را نادیده گرفت و این دوگانگی، بستری را برای ناخشنودی این طبقات و اضمحلال حکومت پهلوی آماده کرد. از نکات قابل توجه کتاب این است که "حسین بشیریه" در بررسی وقایع، شناخت کاملی از وضعیت داخلی کشور داشته و نیروهای درون جامعه را به طور کامل مورد بررسی قرار داده است.

کتاب دیباچه ای بر جامعه شناسی سیاسی ایران

حسین بشیریه
حسین بشیریه (زاده ۱۳۳۲ در همدان) جامعه‌شناس و پژوهشگر علوم سیاسی است. وی یکی از اندیشمندان سیاسی مهم و تأثیرگذار ایران پس از انقلاب به‌شمار می‌آید. پژوهش‌های او بیشتر در حوزه تئوریهای انقلاب، جامعه‌شناسی سیاسی، جامعه‌شناسی سیاسی ایران، توسعه سیاسی و اندیشه سیاسی در غرب است. وی لیسانس خود را در رشته علوم سیاسی از دانشگاه تهران گرفت و سپس برای ادامه تحصیل به انگلستان رفت. در سال ۱۹۷۹ در رشته رفتارشناسی سیاسی از دانشگاه اسکس انگلستان فوق لیسانس دریافت کرد و در سال ۱...
دسته بندی های کتاب دیباچه ای بر جامعه شناسی سیاسی ایران
قسمت هایی از کتاب دیباچه ای بر جامعه شناسی سیاسی ایران (لذت متن)
سنت گرایی تجدد ستیزی که در طی چند دهه ی گذشته در ایران تکوین یافته بود پس از انقلاب اسلامی به جریان فکری و سیاسی مسلط تبدیل شده است. در این جا لازم است به زمینه های تاریخی و اجتماعی و روان شناختی این جریان فکری اشاره ای بکنیم. جنبش سال های 7_1356 چنانکه قبلا اشاره شد، طبعا چنبشی پیچیده و دارای گرایش های گوناگون در درون خود بود. ما بخش عمده ای از آن جنبش پس از انقلاب به نحو فزاینده ای ویژگی سنت گرایی و تجدد ستیزی آشکاری پیدا کرد و مواضع فرهنگی و سیاسی خود را استیلا بخشید و از جمله به کنترل و تهذیب اخلاقی و فرهنگی بر حسب معیارهای سنتی، نظارت همه جانبه بر شیوه ی زندگی خصوصی، اعمال اصل گزینش ایدئولوژیک در دستگاه های مختلف کشوری، مقابله با سنت روشنفکری جدید، کوشش در راه یکسان سازی شیوه های فکر و زندگی، مبارزه با مظاهر مختلف لیبرالیسم، ایجاد نوعی پدر سالاری سیاسی و روحانی، اعمال سلطه ی ایدئولوژیک بر رسانه ها و دستگاه های آموزش عمومی، تاکید بر اصالت رهبری در قابل نهاد ولایت مطلقه ی فقیه و به طور کلی مبارزه با شیوه ی زندگی دموکراتیک پرداخت. در این جا در مروری کلی بر سرنوشت و خاستگاه اجتماعی سنت گرایی به عنوان یکی از پایه های اصلی دولت ایدئولوژیک باید ویژگی های فکری، زمینه های تاریخی و روان شناسی اجتماعی آن را مختصرا توضیح دهیم. سنت گرایی به عنوان یک جنبش فکری، حرکتی اجتماعی و سیاسی بوده و تحت شرایط خاص تاریخی پدید آمده است. برخی از مفسران از این جنبش به عنوان بنیاد گرایی اسلامی یاد می کنند و آن را همراه با حرکت های مشابه در مذاهب دیگر مورد مطالعه ی تطبیقی قرار می دهند. با این حال باید گفت که این جنبش ها صرفا مذهبی نیستند بلکه مبانی اجتماعی، تاریخی و فکری خاصی دارند. از سوی دیگر طبعا جنبش های مذهبی معاصر تنها به این نوع محدود نمی شوند و بنابر این باید آن را از جنبش های مذهبی لیبرال، مدرنیست، رفرمیست و رادیکالی که می کوشند تعبیری تجدد پسند، دموکراتیک و نوگرایانه از مذهب و سنت عرضه کنند، متمایز ساخت. هم چنین سنت گرایی فعال و تهاجمی با سنت گرایی منفعلانه و تدافعی تفاوت هایی دارد. بالاخره این نکته قابل ذکر است که سنت گرایی همواره ماهیت مذهبی ندارد بلکه به عنوان یک خانواده ی فکری، اعضای غیر مذهبی هم دارد. جنبش های اساسا محافظه کارانه راست رادیکال از این نوع اند. بهر حال سنت گرایی چه ازنوع مذهبی و چه از نوع غیرمذهبی جنبشی است که در شرایط خاص تاریخی در واکنش به جهان مدرن و تجدد ظاهر می شود و در پی محافظت از نهادها و اندیشه هایی بر می آید که در جهان مدرن در معرض خطر و تهدید قرار می گیرند.