کتاب تراژدی قدرت در شاهنامه

The Tragedy of Power in Shahnameh
کد کتاب : 28208
شابک : 978-9644480218
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 255
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1990
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب تراژدی قدرت در شاهنامه اثر مصطفی رحیمی

کتاب "تراژدی قدرت در شاهنامه" به قلم "مصطفی رحیمی"، اثری است در دویست و هفتاد صفحه که به همت نشر نیلوفر به چاپ رسیده و مساله ی قدرت را در یکی از بزرگ ترین شاهکارهای ادبی ایران و جهان زیر ذره بین می برد. اثر متشکل از دو بخش اصلی است که هر کدام ابعادی از "تراژدی قدرت در شاهنامه" را تجزیه و تحلیل می کنند.
در بخش نخست کتاب، "مصطفی رحیمی" ابتدا بحثی پیرامون قدرت سازمان می دهد تا به خواننده یک دید کلی درباره ی این مساله بدهد. در اینجا چیستی قدرت بررسی شده و خواست آن و ارتباطش با فساد، خرافات و آرمان مورد بحث قرار می گیرد. همچنین توجیه قدرت، لوازم آن، تسلیم شدن به قدرت همراه با ارائه ی دو نمونه، کانون شرآفرینی قدرت، از خودبیگانگی ناشی از آن و نظریه ها و نگرش های گوناگون پیرامون قدرت تشریح می گردد. سپس قدرت در حوزه ی مباحثات روسو، آنارشیسم، مارکسیسم و ادبیات بررسی می شود و بحث به مساله ی حذف قدرت یا محدود نمودن آن می رسد. بعد از ارائه ی مطالبی پیرامون قدرت اعتقاد، نظریه ی قدرت و قدرت های دیگر، بخش نخست کتاب "تراژدی قدرت در شاهنامه" به قلم "مصطفی رحیمی" به اتمام می رسد و نوبت به بخش دوم می رسد.
بخش دوم خود از دو قسمت تشکیل شده که قسمت نخست به بررسی داستان رستم و اسفندیار پرداخته و قسمت دوم داستان رستم و سهراب را بررسی می کند. در هر دو بخش جنبه های گوناگون "تراژدی قدرت در شاهنامه" به دقت نقد و تفسیر می شود و پیام های پنهان در کنار برداشت های مهم از این داستان ها به خواننده ارائه می شود.

کتاب تراژدی قدرت در شاهنامه

مصطفی رحیمی
صطفی رحیمی روشنفکر، حقوقدان، جامعه شناس، استاد دانشگاه، نویسنده و مترجم ایرانی است.مصطفی رحیمی در سال ۱۳۰۵ هـ. ش در نایین متولد شد. تحصیلات ابتدایی را در همان شهر به پایان رساند و برای تحصیلات دوره اول دبیرستان به یزد رفت و دوره دوم دبیرستان را در اصفهان خواند و سپس به تهران رفت و در دانشکده حقوق دانشگاه تهران به ادامه تحصیل پرداخت. در سال ۱۳۳۷ به فرانسه رفت و در دانشگاه سوربن دوره دکتری حقوق را گذراند. در پاریس با افکار ژان پل سارتر آشنا شد. در بازگشت به تهران وارد دادگستری شد. در سال های ده...
دسته بندی های کتاب تراژدی قدرت در شاهنامه
قسمت هایی از کتاب تراژدی قدرت در شاهنامه (لذت متن)
صورت دیگری از ضد قدرت هست: آن گاه که قدرت بنی امیه چهره ی معنوی اسلام را تیره کردو عرب ایرانی را برده نامید، آن گاه که حجاج بن یوسف در ایران داستان ضحاک ماردوش را تحقق بخشید، آن گاه که عباسیان جلوه های ظاهری سلطنت خسروپرویز و جبروت جمشید را زنده کردند، آن گاه که سیطره ی عرب همه ی صداهای مخالف را در ایران خاموش کرد، آن گاه که به تسلط عرب، سیطره ی ترکان غزنوی افزوده شد، آن گاه که سلطان محمود مجموعه ای از ریا و سالوس را نیز به خصوصیات قدرت افزود، آن گاه که ابر ظلمت، از همه سو، آسمان ایران را پوشانده بود، آن گاه که چهارصد شاعر به رسالت و هنر و اندیشه پشت کردند، آن گاه؛ آن گاه فردوسی پدید آمد و شاهنامه پدید آمد.