کتاب موج دوم ،تجدد آمرانه در ایران

Moj-e Dovom
کد کتاب : 28381
شابک : 978-9644485947
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 620
سال انتشار شمسی : 1398
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب موج دوم ،تجدد آمرانه در ایران اثر سعید لیلاز

کتاب "موج دوم ،تجدد آمرانه در ایران" کتابی مهم است که سعید لیلاز نویسنده آن است. این کتاب اولین بار در سال 1392 به همت نشر "نیلوفر" منتشر شد که مورد توجه بسیاری قرار گرفت.

این کتاب درواقع بازه تاریخی بین سالهای 1341 تا 1357 را در بر می گیرد. یعنی سالهایی که با اصلاحات ساختاری و مدرن آغاز شد و در انتها به انقلاب اسلامی در سال 57 منتهی شد. از این حیث این کتاب می تواند به عنوان یک منبع تاریخی و همچنین اجتماعی مورد استناد قرار بگیرد. این شانزده سالی که این کتابی از تاریخ معاصر ایران به آن می پردازد بازه مهمی است که با عنوان موج دوم توسعه‌ی آمرانه شناخته می‌شود. در این شانزده سال، سه برنامه‌ی عمرانی، برنامه‌ی سوم تا پنجم، انجام شد. سعید لیلاز در این کتاب هر سه برنامه را به‌تفصیل شرح می‌دهد. این کتاب مفصل‌ترین رساله درباره‌ی این موضوع است.

فصل اول کتاب برنامه‌ی عمرانی سوم را پوشش می‌دهد. این برنامه در خلال سال‌های 1341 تا 1346 انجام شد. ابتدا وضعیت سیاسی و اجتماعی ایران پیش از انجام این برنامه شرح داده می‌شود. سپس ایدئولوژی و ویژگی‌های این برنامه به‌تفصیل بیان می‌شود. این برنامه بیشتر روی زمینه‌های کشاورزی، عمران و صنایع تمرکز داشته است. در نهایت نتیجه‌ی انجام این برنامه و آثارش روی جامعه توضیح داده شده است. فصل دوم نیز به برنامه‌ی چهارم اختصاص دارد.

کتاب موج دوم ،تجدد آمرانه در ایران

سعید لیلاز
سعید لیلاز مهرآبادیمتولد سال 1342 استاد مدعو دانشگاه شهید بهشتی، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر اقتصادی است. وی استاد گروه تاریخ دانشگاه شهید بهشتی و سردبیر روزنامه توقیف‌شده سرمایه بود. او اکنون قائم‌مقام ایران خودرو دیزل است و پیش‌تر نیز مدیرعامل سبلان خودرو مایوان بود.
دسته بندی های کتاب موج دوم ،تجدد آمرانه در ایران