کتاب تقریرات مصدق در زندان

Taghrirat-e Mosaddegh dar Zendan
(درباره حوادث زندگی خویش)
کد کتاب : 29528
مترجم :
شابک : 978-6226441537
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 250
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2007
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب تقریرات مصدق در زندان اثر دکتر محمد مصدق

"تقریرات مصدق در زندان" اثری است که به همت "جلیل بزرگمهر" به یادداشت درآمده و سخنان دکتر "محمد مصدق" را "درباره حوادث زندگی خویش" در بردارد. این اثر که با همکاری "بنیاد موقوفات محمود افشار" در دویست و پنجاه صفحه به انتشار رسیده، به کوشش "ایرج افشار" تحریر و تنظیم شده است. "جلیل بزرگمهر" در فاصله ی دادگاه های بدوی و تجدید نظر "دکتر مصدق"، ملاقات هایی را با وی ترتیب داد که در مجموع بیست و دو جلسه ی این ملاقات ها، گفت و گوهای خود با "دکتر مصدق" را مکتوب کرده و حتی برخی از آن ها را برای وی خوانده و اصلاحات مدنظر او را نیز اعمال نموده است.
اثر با خاطراتی از دوره ی مشروطه و ملاقات هایی با محمدعلی شاه آغاز می شود و سپس به وقایع تفلیس و باطوم می پردازد. این چهره ی بزرگ ملی و سیاسی از عنفوان جوانی به طور پیوسته بین ایران و کشورهای دیگر جهان در حال رفت و آمد بوده لذا از تحصیلات در پاریس و سوییس گرفته تا اقامت در نوفل لوشاتو و قفقاز، هربار به جهتی به کشورهای مختلف پا می نهاد و سپس به میهن باز می گشت. این کتاب علاوه بر شرح اقامت "دکتر مصدق" در کشورهای خارجی و حتی ایالت های مختلف ایران، رویدادهای برجسته ی زندگی او را بازگو می کند و به مهم ترین جریان سیاسی و اقتصادی حیات دکتر "محمد مصدق" و حتی تاریخ ایران، یعنی ملی شدن صنعت نفت می پردازد.
در انتهای کتاب "تقریرات مصدق در زندان"، علاوه بر سال شمار زندگی وی، نام اشخاص و تصاویر نیز قرار گرفته که می تواند توجه مخاطبان را جلب کند.

کتاب تقریرات مصدق در زندان

دکتر محمد مصدق
محمد مصدق متولد ۲۹ اردیبهشت ۱۲۵۸ یا ۲۶ خرداد ۱۲۶۱ در سنگلج تهران و درگذشته ی ۱۴ اسفند ۱۳۴۵ در بیمارستان نجمیه تهران مشهور به دکتر مصدق و ملقب به مصدق السلطنه، سیاستمدار، حقوقدان، نمایندهٔ هشت دوره مجلس شورای ملی، استاندار، وزیر و دو دوره نخست‌وزیر ایران بود. محمد مصدق نخستین ایرانی دارندهٔ مدرک دکترای رشته حقوق است. مصدق در زمان انتقال سلطنت از قاجار به پهلوی، اگر چه از سلاطین قاجار مأیوس بود. با توجه به این که می‌دانست رضا شاه با شاه شدن حکومتی برمبنای دیکتاتوری و بازگشت به استبداد...
قسمت هایی از کتاب تقریرات مصدق در زندان (لذت متن)
"تقریرات مصدق در زندان" اثری است که به همت "جلیل بزرگمهر" به یادداشت درآمده و سخنان دکتر "محمد مصدق" را "درباره حوادث زندگی خویش" در بردارد. این اثر که با همکاری "بنیاد موقوفات محمود افشار" در دویست و پنجاه صفحه به انتشار رسیده، به کوشش "ایرج افشار" تحریر و تنظیم شده است. "جلیل بزرگمهر" در فاصله ی دادگاه های بدوی و تجدید نظر "دکتر مصدق"، ملاقات هایی را با وی ترتیب داد که در مجموع بیست و دو جلسه ی این ملاقات ها، گفت و گوهای خود با "دکتر مصدق" را مکتوب کرده و حتی برخی از آن ها را برای وی خوانده و اصلاحات مدنظر او را نیز اعمال نموده است. اثر با خاطراتی از دوره ی مشروطه و ملاقات هایی با محمدعلی شاه آغاز می شود و سپس به وقایع تفلیس و باطوم می پردازد. این چهره ی بزرگ ملی و سیاسی از عنفوان جوانی به طور پیوسته بین ایران و کشورهای دیگر جهان در حال رفت و آمد بوده لذا از تحصیلات در پاریس و سوییس گرفته تا اقامت در نوفل لوشاتو و قفقاز، هربار به جهتی به کشورهای مختلف پا می نهاد و سپس به میهن باز می گشت. این کتاب علاوه بر شرح اقامت "دکتر مصدق" در کشورهای خارجی و حتی ایالت های مختلف ایران، رویدادهای برجسته ی زندگی او را بازگو می کند و به مهم ترین جریان سیاسی و اقتصادی حیات دکتر "محمد مصدق" و حتی تاریخ ایران، یعنی ملی شدن صنعت نفت می پردازد. در انتهای کتاب "تقریرات مصدق در زندان"، علاوه بر سال شمار زندگی وی، نام اشخاص و تصاویر نیز قرار گرفته که می تواند توجه مخاطبان را جلب کند.