کتاب منطق ریاضی

Mathematical logic
کد کتاب : 31666
شابک : 978-9643636944
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 296
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2010
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 8
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب منطق ریاضی اثر محمد اردشیر

"منطق ریاضی" اثری است به قلم یکی از اساتید برجسته ی دانشگاه صنعتی شریف که حاصل سال ها تدریس خود را در زمینه ی "منطق ریاضی" در دوره ی کارشناسی این دانشگاه، در قالب یک کتاب به رشته ی تحریر درآورده است. "محمد اردشیر" اظهار داشته که برای تدریس واحد "منطق ریاضی"، اساسا از دو کتاب عمده بهره می برده اما تجربه ی سال های تدریس او را واداشت که خود آستین همت را بالا زده و دست به تالیف اثری بزند که این تجربیات و اصول به دست آمده را نیز در زمینه ی "منطق ریاضی" شامل شود.
وی در این کتاب ابتدا به توضیح منطق گزاره ها، زبان و معناشناسی آن ها و نطریه ی برهان در این زمینه پرداخته و روش های اصل موضوعی، استنتاج طبیعی و حساب رشته ها را مورد بررسی قرار می دهد. سپس با تجزیه و تحلیل منطق مرتبه ی اول، فاکتورهایی که در فصل یک توضیح داده بود، برای این منطق هم شرح و بسط می دهد. نویسنده در ادامه به نظریه ی مقدماتی مدل ها اشاره کرده و ضمن تعریف قضایای اساسی آن و مدل های غیراستاندارد آنالیز و حساب، این فصل را نیز به پایان می برد. در نهایت در فصل چهارم کتاب "منطق ریاضی" از "محمد اردشیر"، منطق مرتبه ی دوم و بالاتر، و معناشناسی آن در دو دسته ی معناشناسی استاندارد و معناشناسی هنکین معرفی شده و ضمن تعریف منطق مرتبه ی دوم و نظریه ی مجموعه ها، نویسنده ی اثر، خواننده را در گزینش منطق صحیح راهنمایی می نماید. این اثر، چکیده ی مطالب موردنیاز را برای خوانندگان به همراه دارد و در انتهای هر فصل تمریناتی برای تثبیت مطلب قرار گرفته است.

کتاب منطق ریاضی

محمد اردشیر
محمد اردشیر بهرستاقی (متولد ۱۳۳۵ در بابل) استاد تمام دانشکدهٔ ریاضی دانشگاه صنعتی شریف و پژوهشگر منطق و ریاضیات شهودگرا است. از وی کتابی به نام منطق ریاضی در ایران به چاپ رسیده که در سال ۱۳۸۴ به عنوان کتاب برگزیدهٔ سال در ایران انتخاب شد. کتاب فلسفه براوئر دربارهٔ فلسفه و مبانی مکتب شهودگرایی در ریاضیات نیز به‌وسیلهٔ او ترجمه و در سال ۱۳۸۷ توسط انتشارات هرمس چاپ شد.اردشیر دوران متوسطه را در دبیرستان خوارزمی‌ گذراند و در سال ۱۳۵۴ در رشتة ریاضی دیپلم گرفت. سپس به دانشگاه صنعتی شریف را...
قسمت هایی از کتاب منطق ریاضی (لذت متن)
موضوع علم منطق ریاضی، به معنای عام، تفکّر است. تفکّر، از جنبه های مختلف، موضوع کاوش علوم و فلسفه است. به طور مثال، در علم روان شناسی، تفکّر از منظر «روان» مورد توجّه روان شناس است و در علم زیست شناسی، تفکّر از وجه رابطهٔ آن با مغز بررسی می شود. در فلسفه نیز، تفکّر به عنوان موضوع معرفت النفس یا شناخت شناسی مورد کاوش است. آن چه که تفکّر را به عنوان موضوع «منطق ریاضی» از موضوع علوم دیگر متمایز می کند، تعیّن خاصی برای تفکّر است که به آن تفکّر قیاسی، تفکّر استدلالی یا تفکّر استنتاجی می گوییم.