کتاب چهار گفتار درباره زبان

Four speeches about language
کد کتاب : 34642
شابک : 978-9643291426
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 132
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 8
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب چهار گفتار درباره زبان اثر محمدرضا باطنی

این کتاب از چهار مقاله تشکیل یافته است، هر یک به گسترده‌ترین شکل ممکن به موضوعات مهمی در زمینه‌ی زبان‌شناسی می‌پردازند. اکنون به تفصیل به محتوای هر مقاله می‌پردازیم تا اطلاعات عمیق‌تری ارائه دهیم و متن را طولانی‌تر کنیم:

**مقاله اول: "زبان: ثمره‌ی تکامل بشر"**
در این مقاله، نظریات و تئوری‌های متعددی که دربارهٔ شکل‌گیری و تکامل زبان در جامعه‌های بشری مطرح شده‌اند، جریان مورد بحث قرار می‌گیرند. این نظریات به عنوان شالوده‌های زیستی زبان شناخته می‌شوند و نقش مهمی در درک فرآیند تکامل زبان در انسان‌ها ایفا می‌کنند.

**مقاله دوم: "جامعه‌شناسی زبان"**
این مقاله به بررسی مسائلی پرداخته که در مرز جامعه‌شناسی و زبان‌شناسی واقع شده و به عنوان یک تلاقی میان دو حوزه تلقی می‌شوند. در این مقاله، نقش زبان در جامعه و تأثیرات آن بر تشکیل و ساختار اجتماع مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند.

**مقاله سوم: "تحلیل معنایی چند واژه‌ای محاوره‌ای"**
در این مقاله، به بررسی و تحلیل معانی و مفاهیم مرتبط با واژه‌ها و عبارات چند واژه‌ای محاوره‌ای پرداخته می‌شود. این تحلیل‌ها به نقد و تفسیر معنای اصطلاحات در زبان فارسی کمک می‌کنند.

**مقاله چهارم: "مقایسه‌ی مفاهیم اسم در زبان فارسی و انگلیسی"**
در این مقاله، به بررسی مفاهیم و معانی کلیدی اسم‌ها در زبان فارسی و انگلیسی پرداخته می‌شود. این مقاله تفاوت‌ها و تشابه‌های بین دو زبان را مورد بررسی قرار داده و به مقایسه‌ی مفهومی اسم‌ها در این دو زبان می‌پردازد.

کتاب چهار گفتار درباره زبان

محمدرضا باطنی
محمدرضا باطنی زاده ۱۳۱۳، اصفهان، زبان‌شناس، نویسنده و مترجم معاصر ایرانی است.وی در خانواده‌ای فقیر به دنیا آمد.تحصیلات ابتدایی را در اصفهان گذراند. در ۱۲ ساگی به علت بیماری سخت پدر و تنگدستی خانواده مجبور به ترک تحصیل شد و به پادوئی در بازار اصفهان پرداخت. پس از چند سال و هم‌ زمان با کار در یک خرازی ‌فروشی امکان این را پیدا کرد که در مدرسه شبانه ثبت نام کند و تحصیل از سر بگیرد. در ۱۸ سالگی توانست دوره اول دبیرستان را به اتمام برساند و به عنوان معلم به استخدام آموزش و پرورش...