کتاب فلسفه ی زیست شناسی

Philosophy of Biology
کد کتاب : 35613
مترجم :
شابک : 978-6004902007
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 222
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 4 اردیبهشت

معرفی کتاب فلسفه ی زیست شناسی اثر سمیر اکاشا

در طول چهل سال گذشته، فلسفه ی زیست شناسی به عنوان زیرشاخه ی مهمی از فلسفه علم ظهور کرده است. برخی از مناقشه برانگیزترین مباحث علم ، مانند مباحث فلسفی در ژنتیک را پوشش می دهد ، همچنین محدوده هایی را در بر می گیرد که در آن زیست شناسی مدرن به طور فزاینده ای با پرسش های سنتی فلسفی مانند اراده آزاد ، ذات گرایی و طبیعت در برابر پرورش درگیر می شود و به آن حمله می برد.
در کتاب فلسفه ی زیست شناسی این مقدمه ی بسیار کوتاه ، که توسط سمیر عکاشه نوشته شده است موارد اساسی ای که فلسفه ی معاصر زیست شناسی با آنها درگیر است، بیان شده است. عکاشه در این کتاب با ارائه یک تور جامع از تاریخ زیست شناسی ، ایده های اصلی و تغییر الگوها در طول قرن ها ، از جمله مناطقی مانند نظریه تکامل توسط انتخاب طبیعی ، مفاهیم عملکرد و طراحی، فرد زیستی و بحث در مورد سازگاری را بررسی می کند.
عکاشه در کتاب فلسفه ی زیست شناسی اهمیت زیست شناسی برای درک انسانها ، جامعه بشری و جایگاه ما در دنیای طبیعی و اهمیت تعامل با این مسائل را روشن می کند.
جویری ویتویتین و سارا گرین ، از مجله ی متاساینس در مورد این کتاب نوشته اند:
"کتاب عکاشه اثبات کرده است که منبع بسیار مفیدی برای آشنایی دانشجویان با فسلفه ی زیست شناسی است"
کتاب فلسفه ی زیست شناسی توسط کاوه فیض اللهی ترجمه شده است. این کتاب را نشر نو منتشر کرده است.

کتاب فلسفه ی زیست شناسی

سمیر اکاشا
سمیر اکاشا استاد فلسفهٔ علم در دانشگاه بریستول است. او برای نوشتن کتاب فرگشت و سطوح انتخاب برندهٔ جایزهٔ لاکاتوش شد.
قسمت هایی از کتاب فلسفه ی زیست شناسی (لذت متن)
فلسفه زیست شناسی زیررشته ای از فلسفه علم است که در دهه ۱۹۷۰ پدید آمد و از آن زمان تاکنون با سرعت رشد کرده است. اکنون که به گذشته می نگریم می توان سه عامل را در پیدایش آن موثر دانست. نخست آنکه روشن شد فلسفه علم در شکل سنتی آن بیش از حد فیزیک محور است و زیست شناسی از این تصویر بیرون گذاشته شده است. دوم آنکه مباحث مفهومی که درون زیست شناسی مطرح می شوند به تدریج توجه فیلسوفان را به خود جلب کردند و به تبادلات میان رشته ای پرباری انجامیدند. سوم آنکه طرفداران طبیعی سازی فلسفه، که برای کمک به حل مسائل فلسفی از علم تجربی استفاده می کند، نیز به عنوان منبع الهام هرچه بیشتر سراغ زیست شناسی رفتند. این سه عامل با سه نوع تحقیقی که در فلسفه زیست شناسی معاصر انجام میشود مطابقت دارد، بنابراین می ارزد که با تفصیل بیشتری به آن بپردازیم.

دومین انگیزه ایجاد فلسفه زیست شناسی، به جای آنکه از فلسفه آمده باشد، برآمده از خود علم بود. قرن بیستم شاهد پیشرفتهای چشمگیری در علوم زیستی بود. زیست شناسی تکاملی در نیمه نخست آن قرن که تلفیق نوداروینی شکل گرفت. در کانون توجه بود. این تلفیق عبارت بود از یکپارچه سازی نظریه تکامل داروین، که چنان که باید به روز شده بود، با رشته های زیستی دیگر همچون ژنتیک، دیرین شناسی و جانورشناسی. نتیجه عمارت نظری باشکوهی بر پایه این ایده بود که تکامل با برگزیدن بعضی اشکال ژنتیکی نسبت به اشکال دیگر از سوی انتخاب طبیعی پیش می رود. در نیمه دوم این قرن کانون توجه به زیست شناسی مولکولی منتقل شد، که بنیان مولکولی موجودات زنده و اجزای سلولی شان را بررسی می کند.