کتاب راهنمای نگارش پژوهش دانشگاهی

Academic research
مقاله،رساله و کتاب
کد کتاب : 36233
شابک : 978-9641855323
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 134
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2017
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 7
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

معرفی کتاب راهنمای نگارش پژوهش دانشگاهی اثر سعید عدالت نژاد

"راهنمای نگارش پژوهش دانشگاهی" اثری است از "سعید عدالت نژاد" که در آن دانشجویان و اساتید را در نگارش "مقاله، رساله و کتاب" یاری می‌کند. برخی از دانشجویان بر این باورند که پژوهش در دانشگاه، خواندن چند کتاب در مورد یک موضوع، رونویسی بخش‌هایی از آن‌ها و ارائه آنها به استاد در قالبی جدید است. به طور مکرر شنیده و مشاهده می‌شود که دانشجو به دنبال یک موضوع مطالعاتی با منابع بیشتر به خصوص به زبان فارسی است تا بتواند به سرعت آنها را کپی کند. در کتاب "راهنمای نگارش پژوهش دانشگاهی"، "سعید عدالت نژاد" نشان می‌دهد که رونویسی، پژوهش نیست و معیارهای یک تحقیق استاندارد را نشان می‌دهد. او بحث می‌کند که رونویسی به اطلاعات اضافه نمی‌کند و متخصص و پژوهشگر نمی‌آفریند. تحقیق، نتیجه مجموعه‌ای از فایل‌های مطالعاتی نیست که از منابع متعدد گرد آمده باشد.
مطالعه آکادمیک یک خلاصه کتاب یا بازخوانی شواهد نیست که از یک فرضیه یا موضع از پیش تعیین شده حمایت کند. یک مباحثه روشمند پیرامون یک موضوع خاص با در نظر گرفتن الزاماتی که در کتاب "راهنمای نگارش پژوهش دانشگاهی" از "سعید عدالت نژاد" آمده است، زیربنای تحقیقات دانشگاهی را تشکیل می‌دهد. در این کتاب پژوهش عبارت است از توضیح، درک، تحلیل و نقد نویسنده از یک موضوع یا مسئله، که قرار است خواننده را متقاعد کند که دیدگاه نویسنده معتبر یا درست یا حداقل قابل مقایسه با آثار مشابه در آن حوزه است. در نتیجه، مطالعه ممکن است از نظر ماهیت، توصیفی، تحلیلی یا انتقادی باشد. نویسنده در طول کتاب "راهنمای نگارش پژوهش دانشگاهی" تلاش می‌کند تا معیارهای مختلف یک پژوهش صحیح آکادمیک را نشان دهد تا خوانندگان از آن برای نگارش "مقاله، رساله و کتاب" استفاده کنند.

کتاب راهنمای نگارش پژوهش دانشگاهی

سعید عدالت نژاد
سعيد عدالت‌‌نژاد متولد ۱۳۴۱ در اصفهان می باشد. او مدرک دکترای تخصصی خود را در رشته ی مطالعات اسلامی از موسسه مطالعات اسلامی، دانشکده تاریخ و مطالعات فرهنگی، دانشگاه برلین اخذ کرده است. وی عضو هیئت علمی گروه فقه و حقوق بنیاد دائره المعارف اسلامی می باشد.
دسته بندی های کتاب راهنمای نگارش پژوهش دانشگاهی
قسمت هایی از کتاب راهنمای نگارش پژوهش دانشگاهی (لذت متن)
پژوهش هایی که در حالت ایده آل، جمع آوری و بیان ادلّه درباره موضوع خاصی است و نویسنده می خواهد بگوید رای صاحبان فلان نظریه چیست و ارزش بازگویی دقیق تر را دارد و خواننده را با نظر خود هم رای و به او اطلاعات منسجم تری ارائه کند. این دست آثار جنبه اطلاع رسانی یا روشنگری دارد و از مواردی نیست که انتظار می رود نویسنده در آن صاحب نظریه باشد. مثلا، اگر از شما بخواهند درباره یکی از تعلیمات دین اسلام، یا درباره آرای یکی از فیلسوفان، فقیهان، عارفان و مفسّران یا درباره مقایسه دو روش در تفسیر یکی از آیات قرآن بحث کنید، در این موارد شما مقاله علمی از نوع روشنگرانه می نویسید. هدف از این نوع مقالات یا پایان نامه ها این است که نویسنده اطلاعاتی جدید یا صرفا با چارچوبی جدید و دقیق برای خواننده فراهم می کند. در این نوع پژوهش ابتدا باید در بخش مروری بر گذشته، پیشینه ( ۵) بحث را برای خواننده روشن کنید تا در ادامه معلوم شود شما چه نوآوری در این پژوهش دارید. به این دست پژوهش ها، پژوهش های توصیفی و گاهی « موضوع محور » هم گفته می شود. در این جا نویسنده یا محقق در پی پاسخ دادن به سوال یا سوال هایی است که با کلمه پرسشی « چگونه » طرح می شود. در این نوع تحقیق، طرح سوال لازم است ولی نیاز به ارائه فرضیه تحقیق نیست. غالب پایان نامه ها در رشته های مطالعات اسلامی و مطالعات فرهنگی موضوع محورند و ازاین رو، محقق در مرحله تکمیل پیشنهاده تحقیق لازم نیست در بخش فرضیه ها چیزی بنویسد. خواهیم دید که این دست پژوهش ها صورت کمتر پیچیده ای دارند و الگوی طبقه بندی و چینش اطلاعات ( ۶) بر آن ها حاکم است. باید توجه داشت که آثار صرفا توصیفی علی الاصول در دانشگاه های معتبر تحقیق درجه عالی تلقی نمی شوند.