کتاب پس از هگل

After Hegel
کد کتاب : 36586
مترجم :
شابک : 978-6002784483
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 344
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2014
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب پس از هگل اثر فردریک بیزر

تاریخ فلسفه آلمان در قرن نوزدهم معمولا بر نیمه اول آن متمرکز است - زمانی که هگل، ایده آلیسم و رمانتیسیسم غالب بودند. در مقابل، نیمه ی باقی مانده ی قرن، پس از مرگ هگل، نسبتا نادیده گرفته شده است، زیرا به عنوان دوره ای از رکود و افول دیده می شود. اما فردریک بایزر استدلال می کند که نیمه ی دوم قرن در واقع یکی از انقلابی ترین دوره های فلسفه مدرن بود، زیرا ماهیت خود فلسفه قابل استفاده بود و فقدان قطعیت منجر به خلاقیت و شروع دوره جدیدی شد. در این تاریخ مختصر و مبتکرانه فلسفه آلمان از 1840 تا 1900، بیزر بر موضوعات یا متفکران فردی تمرکز نمی کند، بلکه بر پنج بحث بزرگ آن دوره تمرکز می کند: بحران هویت فلسفه، مناقشه ی ماتریالیسم، روش ها و محدودیت های تاریخ، مناقشه یبدبینی. و.مناقشه ی نخواهم دانست. شوپنهاور و ویلهلم دیلتای نقش مهمی در این مناقشات ایفا می کنند، اما بسیاری از چهره های نادیده گرفته شده از جمله لودویگ بوشنر، یوگن دورینگ، ادوارد فون هارتمان، ژولیوس فراونشتات، هرمان لوتزه، آدولف ترندلنبورگ، و دو زن به نام های آگنس تاوبرت و اولگا پوبرت، نقش مهمی در این نوشته ها و نظریات دارند. کسانی که در تاریخ های فلسفه کاملا فراموش شده هستند. نتیجه ی همه ی این ها یک گزارش جدید گسترده، بدیع و شگفت‌انگیز از فلسفه آلمان در دوره حساس بین هگل و قرن بیستم است.

کتاب پس از هگل

فردریک بیزر
فردریک چارلز بیزر متولد 27 نوامبر 1949 ، فیلسوف آمریکایی است که استاد فلسفه در دانشگاه سیراکیوز است. وی یکی از برجسته ترین محققان انگلیسی زبان ایده آلیسم آلمانی است. علاوه بر نوشته های خود در مورد آرمان گرایی آلمان ، بیزر همچنین در مورد رمانتیک های آلمان و فلسفه انگلیس در قرن نوزدهم نیز نوشته است. وی برای تحقیقات خود در سال 1994 یک بورس تحصیلی گوگنهایم دریافت کرد و در سال 2015 نشان افتخار جمهوری فدرال آلمان را دریافت کرد.
نکوداشت های کتاب پس از هگل
This exciting book provides an excellent overview of German philosophy in the latter two-thirds of the nineteenth century, showing that this relatively neglected period deserves more attention.
این کتاب مهیج مروری عالی از فلسفه آلمانی در دو سوم پایانی قرن نوزدهم ارائه می کند و نشان می دهد که این دوره ی نسبتا نادیده گرفته شده شایسته توجه بیشتر است.
Karl Ameriks

There may be no one in the Anglophone world who knows more about nineteenth-century German philosophy than Frederick Beiser does.
شاید هیچ کس در دنیای انگلیسی زبان وجود نداشته باشد که بیشتر از فردریک بیزر درباره فلسفه آلمانی قرن نوزدهم بداند.
Sebastian Luft

قسمت هایی از کتاب پس از هگل (لذت متن)
از آن جا که اواخر قرن نوزدهم عصری پرثمر و انقلابی بود، چالش های بزرگی برای مورخان ایجاد می کند. مسئله اصلیْ ادای حق مطلب در خصوص بسیاری از پیشرفت های پراهمیت است. منصفانه است که گفته شود دانشوری این نیم قرن، و در واقع کل قرن نوزدهم، تاکنون با این چالش ها رو به رو نبوده است. عمدتا به این دلیل که دانشوری مربوط به این نیم قرن میان دو روایتْ گرفتار بوده، و این دو روایتْ معیار سفت و سختی تحمیل می کرده که گویی متفکران قرن نوزدهم تنها از چشم انداز این روایت ها سزاوار بررسی بوده اند. اگر خود را از این معیار رها نسازیم، فهم ما از فلسفه آلمانی قرن نوزدهم به لحاظ تاریخی نادرست و به لحاظ فلسفی فقیر خواهد بود.

با تاکید بر صرف روایت لوویت چه چیز را از دست می دهیم؟ چه چیز در روایت لوویت و تواریخ متعاقب آن فروگذار شده است؟ آنچه در ادامه می آید تنها برخی از تحولات عمده است: ۱. ظهور نوکانتیسم، که جنبش فلسفی غالب در آلمان از سال ۱۸۶۰ تا ۱۹۱۴ بوده است. ۲. مناقشه ماده باوری، یکی از مهم ترین منازعات فکری در نیمه دوم قرن نوزدهم. ۳. رشد تاریخ گرایی، که نه جنبشی تاریخی بلکه جنبشی فلسفی درباره منطق گفتمان تاریخی است، جنبشی چنان پراهمیت که به عنوان « یکی از بزرگ ترین انقلاب های فکری در اندیشه غربی » توصیف شده است. ۴. ریشه های منطق جدید، که با نوشته های فرگه ( ۱۸۴۸-۱۹۲۵ ) در اوایل دهه ۱۸۸۰ آغاز می شود.