کتاب خاطرات سیاسی قوام السلطنه

Ghavam alSaltaneh
کد کتاب : 37998
شابک : 978-9641650805
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 350
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2012
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 7
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب خاطرات سیاسی قوام السلطنه اثر غلامحسین میرزاصالح

"خاطرات سیاسی قوام السلطنه" به همت "غلامحسین میرزاصالح"، کتابی است که خاطرات وی را از دوران دوم و سوم نخست وزیری اش در بردارد. در دهه های بیست و سی شمسی، که ایران درگیر بازی های حزبی، اضمحلال شخصیت های مختلف سیاسی و فرهنگی، تاثیرات حزب توده و در کشمکش میان شعارهای متفاوت از اندیشه های متنوع بود، احمد قوام، سیاست مدار به نام ایرانی، معروف به "قوام السلطنه"، اقدام به یادداشت برداری از خاطرات خود نمود که این نوشته ها به واسطه ی یکی از دوستان "غلامحسین میرزاصالح"، به دست او رسید و وی با تدوین و تصحیح این نوشته ها، آن ها را در قالب کتاب "خاطرات سیاسی قوام السلطنه"، به انتشار رساند.
شروع کتاب با نقدی مفصل بر "خاطرات سیاسی قوام السلطنه" آغاز می شود که گردآورنده سال ها پیش آن ها را در چندین شماره از مجله ی خواندنی ها به چاپ رسانده بود و اکنون نیز سرآغاز کتاب پیش روست تا از ویژگی ها و خصایص عمده ی کتاب "خاطرات سیاسی قوام السلطنه" پرده برداری کند.
در ادامه متن کتاب به مسائل مختلفی که "قوام السلطنه" در خاطرات خود به آن ها پرداخته، که از جمله ی مهم ترین آن ها می توان به تهیه ی طرح تحریم مذاکرات نفت، ارتباط شوروی و تجزیه ی آذربایجان و تشکیل حکومت های خودمختار آن، ممانعت دولت شوروی از خروج از خاک ایران، مذاکره ی وزیران خارجه ی دولت های آمریکا، شوروی و انگلیس درباره ی ایران ، طرح تجزیه ی ایران، مفاد موافقت نامه ی قوام-سادچیکف، انتخابات دوره های چهاردهم و پانزدهم مجلس و نهایتا اعلام جرم علیه "قوام السلطنه" و سقوط کابینه اشاره کرد.

کتاب خاطرات سیاسی قوام السلطنه

غلامحسین میرزاصالح
غلامحسین میرزاصالح متولد ۱۳۲۴ در تهران ،پژوهشگر، نویسنده و مترجم است. او تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تهران به انجام رساند، و در رشتۀ علوم سیاسی از دانشگاه ملی لیسانس گرفت. سپس به انگلستان رفت و از دانشگاه آکسفورد دانشنامۀ دکتری علوم سیاسی گرفت، همچنین به اخذ درجۀ دکتری در رشتۀ ادبیات از دانشگاه لوزان سوئیس نایل آمد. وی پس از بازگشت به ایران استاد علوم سیاسی در دانشگاه ملی شد و از ۱۳۶۰ش یکسره به کار تألیف و ترجمه پرداخت. حوزۀ کار تخصصی او تاریخ قاجاریه و پهلوی است، اما دامنۀ علاقه‌اش ت...
قسمت هایی از کتاب خاطرات سیاسی قوام السلطنه (لذت متن)
من با یک صفای باطن نسبت به روس ها به مسکو رفتم، در حالی که با یک مغز پر تزویر درباره آن ها به تهران برگشتم.