کتاب یکصد منظومه ی عاشقانه ی فارسی

Persian Love poems
کد کتاب : 38974
شابک : 978-6009437023
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 1266
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 20 اردیبهشت

معرفی کتاب یکصد منظومه ی عاشقانه ی فارسی اثر حسن ذوالفقاری

این کتاب حاوی معرفی و تحلیل 100 منظومه مستقل عاشقانه و نظایر هر کدام از آن هاست. آثاری که در این کتاب معرفی می شوند، سهم مهمی از ادبیات غنایی و همچنین سهم زیادی از ادبیات داستانی فارسی را به خود اختصاص داده اند. به این ترتیب منظومه های عاشقانه ادب رسمی و منظومه های شبه قاره هند و همچنین افسانه های منظوم ادبیات شفاهی فارسی در این کتاب معرفی و تشریح خواهند شد.

در ابتدای کتاب «یکصد منظومه ی عاشقانه ی فارسی» مقدمه ای درج شده است که درباره موضوعاتی چون ادبیات غنایی فارسی، سیر تاریخی، ریخت شناسی، انواع ویژگی ها، بن مایه ها و تعداد منظومه ها هستند. در این مقدمه، ساختار روایی منظومه ها و خویش کاری آن ها بر اساس نظریه پراپ، مشخص شده است. در متن کتاب هم، هر منظومه در قالب مدخلی مستقل معرفی شده و هر مدخل شامل خلاصه ای از داستان، معرفی منظومه و ارزش های سبک آن اثر است.

پیش از رسیدن به بخش مربوط به 100 منظومه مورد نظر، بعد از مقدمه، مطالبی با عنوان «منظومه عاشقانه»، «سیر تاریخی منظومه های عاشقانه»، «مشخصات منظومه های عاشقانه»، «طبقه بندی منظومه های عاشقانه»، «ویژگی های داستان های عاشقانه از منظر عناصر داستانی»، «بن مایه های منظومه های عاشقانه» و «ریخت شناسی داستان های عاشقانه»، 7 بخش و 103 صفحه از این کتاب را به خود اختصاص داده اند. به عنوان مثال، این مطلب در بخش «مشخصات منظومه های عاشقانه» توضیح داده شده که اغلب داستان های عاشقانه در قالب مثنوی سروده شده اند.

کتاب یکصد منظومه ی عاشقانه ی فارسی

حسن ذوالفقاری
حسن ذوالفقاری (۲۰ تیر ۱۳۴۵ – ۱۷ تیر ۱۴۰۱) نویسنده و پژوهشگر ادبی ایرانی بود. وی متولد شهر دامغان بود. وی در مقطع کارشناسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی، مقطع کارشناسی‌ارشد پژوهشگاه علوم انسانی و مقطع دکترای دانشگاه تهران در رشتهٔ زبان و ادبیات فارسی تحصیل کرد. او در دانشگاه تربیت‌مدرس تدریس می‌کرد.در سالهای پایانی عمر،ایشان بعنوان استاد اعزامی وزارت علوم برای کرسی زبان فارسی در دانشگاه شانگهای چین تدریس می‌کردند. او در ۱۷ تیر ۱۴۰۱ در سن ۵۶ سالگی براثر ایست قلبی ...
دسته بندی های کتاب یکصد منظومه ی عاشقانه ی فارسی