کتاب سیاست و جامعه شناسی در تفکر ماکس وبر

Politics and sociology in the thought of Max Weber
کد کتاب : 3976
مترجم :
شابک : 9786009787487
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 86
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 1972
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 4 اردیبهشت

معرفی کتاب سیاست و جامعه شناسی در تفکر ماکس وبر اثر آنتونی گیدنز

«سیاست و جامعه‌شناسی در تفکر ماکس وبر» اثر آنتونی گیدنز، که خود نیز جامعه‌شناسی مشهور است، کاوشی انتقادی دربارۀ ارتباط پیچیدۀ بین ایده‌های سیاسی ماکس وبر و نظریه‌های جامعه‌شناختی اوست که تأثیر متقابل نظریات جامعه‌شناختی و سیاسی وبر بر یکدیگر را به تصویر می‌کشد. این کتاب در چندین بخش تنظیم‌شده است که هر بخش به جنبۀ مختلفی اندیشه‌های سیاسی و جامعه‌شناختی ماکس وبر می‌پردازد. بخش اول این کتاب تحلیلی از نگرانی‌های اساسی در ارزیابی سیاسی ماکس وبر از توسعۀ آیندۀ آلمان پس از سلطۀ بیسمارک می‌باشد. در بخش‌های بعدی، گیدنز بررسی می‌کند که چگونه دیدگاه‌های سیاسی وبر علایق او را در جامعه‌شناسی، به‌ویژه بر مطالعات او در مورد سرمایه‌داری، اقتدار، و مذهب تأثیرگذار بوده است. علاوه‌بر این، آنتونی گیدنز بررسی مفصلی از رویکرد روش‌شناختی وبر ارائه می‌کند، از جمله مفهوم معروف او از «Verstehen» یا همان درک تفسیری، که سنگ‌بنای تحقیقات کیفی جامعه‌شناختی گردیده است. یکی دیگر از موضوعات اصلی و محوری که گیدنز به آن می‌پردازد، توجه وبر به فرآیندهای عقلانی‌سازی و افسانه‌زدایی است که به عقیدۀ وبر، مشخصۀ جوامع مدرن است. در‌واقع تحلیل وبر از «قفس آهنین»، بوروکراسی و ظهور عقلانیت ابزاری، نقدی عمیق از مدرنیته محسوب می‌شود که همچنان در بحث‌های جامعه‌شناختی معاصر طنین‌اندازی می‌کند.
باید تأکید کرد که تفسیر گیدنز از کار وبر فقط یک روایت تاریخی نیست، بلکه به‌مثابۀ یک مقالۀ تحلیلی است که به‌دنبال اعمال ایده‌های وبر در موضوعات جامعه‌شناختی و سیاسی معاصر می‌باشد. به عبارت دیگر، گیدنز با توجه به دگرگونی‌هایی که از زمان ماکس وبر رخ داده است، ارتباط نظریه‌های او با جامعۀ اواخر قرن بیستم را روشن می‌کند. به‌طور کلی، «سیاست و جامعه‌شناسی در اندیشه‌ی ماکس وبر» کتابی قابل تأمل است که خواندنش برای دانشجویان و دانش پژوهان جامعه‌شناسی و علوم‌سیاسی و همچنین علاقه‌مندان به تاریخ فکری قرن بیستم ضروری می‌نماید.

کتاب سیاست و جامعه شناسی در تفکر ماکس وبر

آنتونی گیدنز
آنتونی گیدنز، زاده ی 18 ژانویه ی 1938، جامعه شناس و نویسنده ی انگلیسی است.گیدنز در لندن به دنیا آمد و بزرگ شد. او مدرک خود در جامعه شناسی و روانشناسی را در سال 1959 از دانشگاه هال گرفت و پس از آن، در دانشکده ی اقتصاد دانشگاه لندن حضور یافت. گیدنز در سال 1961، به تدریس روانشناسی اجتماعی در دانشگاه لستر روی آورد.
دسته بندی های کتاب سیاست و جامعه شناسی در تفکر ماکس وبر