کتاب ساخت جامعه

the constitution of society
کد کتاب : 3968
مترجم :
شابک : 9789642248506
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 395
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1984
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب ساخت جامعه اثر آنتونی گیدنز


آنتونی گیدنز یکی از مشهور ترین جامعه شناسان است و معمولا او را با نظریه ی ساختار بندی و ساخت یابی اش می شناسند. آنتونی گیدنز طی یک دهه گذشته در صدر تحولات نظریه ی جامعه شناسی بوده است. گیدنز در کتاب ساخت جامعه موضع مشخصی را که در آن دوره کامل کرده است ، تشریح می کند و بیان کاملی از یک دیدگاه بزرگ جدید در تفکر جامعه شناسی ارائه می دهد. دیدگاهی که ترکیب و بیان ایده هایی است که در آثار قبلی او نیز به آنها پرداخته شده است ، اما در کتاب ساخت جامعه برای اولین بار به صورت منسجم و در فرمی یکپارچه و جامع شرح داده شده است. ویژگی خاص او دغدغه اش برای پیوند دادن مشکلات انتزاعی نظریه به تفسیر ماهیت روش تجربی در علوم جامعه شناسی است. گیدنز در ارائه عقاید خود ، به تعداد زیادی از دیدگاههای جامعه شناختی ارتدوکس حمله ی جدی کرد. ساخت جامعه یک کتاب مرجع ارزشمند برای همه کسانی است که به موضوعات اساسی در نظریه ی جامعه شناسی معاصر توجه دارند.
کتاب از 6 فصل تشکیل شده است. عناوین فصل ها به ترتیب عبارنتد از: عناصر نظریه ساخت یابی، آگاهی، خود و ملاقات های اجتماعی، زمان، فضا و منطقه بندی، ساختار، نظام، بازتولید اجتماعی، تغییر، تکامل و قدرت، و فصل آخر نظریه ی ساخت یابی.

کتاب ساخت جامعه

آنتونی گیدنز
آنتونی گیدنز، زاده ی 18 ژانویه ی 1938، جامعه شناس و نویسنده ی انگلیسی است.گیدنز در لندن به دنیا آمد و بزرگ شد. او مدرک خود در جامعه شناسی و روانشناسی را در سال 1959 از دانشگاه هال گرفت و پس از آن، در دانشکده ی اقتصاد دانشگاه لندن حضور یافت. گیدنز در سال 1961، به تدریس روانشناسی اجتماعی در دانشگاه لستر روی آورد.
نکوداشت های کتاب ساخت جامعه
It is likely that this book will be regarded as the most important piece of grand sociological theory in English of the past decade.
این کتاب مهمترین کتاب در زمینه ی تئوری جامعه شناسی به انگلیسی در دهه های اخیر قلمداد می شود.
Mark Poster, University of California

This book will take its place alongside such major statements of sociological theory as those of Parsons and Habermas
این کتاب جای خودش را بین آثار بزرگ در زمینه ی جامعه شناسی مانند آثار پارسونز و هابرماس پیدا خواهد کرد.
Richard Bernstein, Haverford College, USA

Anthony Giddens's new book is the fullest presentation yet of his theoretical views . . . . it has the lean, sparse, utterly serious, craftsmanlike qualities we have learned to expect from its author and which make it a real pleasure to read."
کتاب جدید آنتونی گیدنز به طور کامل دیدگاه های نظری او را نشان می دهد. کم حجم و کاملا جدی. ویژگی هایی که از او انتظار داریم و خواندن این کتاب را جذاب می کند.
Dennis Wrong, Times Higher Education Supplement

قسمت هایی از کتاب ساخت جامعه (لذت متن)
نظریه ساخت یابی بر این قضیه بنا می شود که این دوگانگی باید به عنوان دوسویگی- دوسویگی ساختار- مفهوم سازی مجدد شود. اگرچه میپذیرد معنای چرخش زبانی، ترجمه روش تأویل یا جامعه شناسی تفسیری نیست. مادامی که تأیید می کند جامعه، خالق سوژه های فردی نیست از هر مفهومی از جامعه شناسی ساختاری دور است. هرچند تلاش مفهومی بسیار قابل ملاحظه ای می کند توضیحی منسجم از عاملیت انسانی و مطالمات ساختار را فرموله کند.

در ارائه شرحی مقدماتی از مفاهیم اصلی نظریه ساخت یابی بهتر است از تقسیم هایی شروع کنیم که کارکردگرایی (شامل نظریه سیستم ها) و ساختارگرایی را از یک طرف از روش تأویل و آشکال گوناگون جامعه شناسی تفسیری از طرف دیگر تفکیک کرده اند. علی رغم تفاوت های مشخصی که از جهاتی بین کارکردگرایی و ساختارگرایی وجود دارند، برخی شباهت های قابل توجه نیز با هم دارند.

تفاوت های بین این دیدگاه ها درباره علم اجتماعی غالبا معرفت شناختی تعبیر شده اند، در حالی که در واقع هستی شناختی نیز هستند. آنچه موضوع بحث است، اینست که چگونه مفاهیم کنش، معنا و ذهنیت باید مشخص گردند و چگونه احتمالا به مفاهیم ساختار و فشار مربوط می شوند. اگر جامعه شناسی های تفسیری، به نوعی بر سلطه جویی سوژه بنا می شوند، کارکردگرایی و ساختارگرایی، سلطه جویی ابژه اجتماعی را در نظر دارند.