کتاب نظریه ی کنش ارتباطی

The theory of communicative action
کد کتاب : 9656
مترجم :
شابک : 9789642131518
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 874
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1981
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب نظریه ی کنش ارتباطی اثر یورگن هابرماس


نظریه ی کنش ارتباطی یک کتاب دو جلدی است که در سال 1981 توسط فیلسوف بزرگ یورگن هابرماس نوشته شده است و در آن نویسنده پروژه ی خود را برای یافتن راهی برای پایه گذاری "علوم اجتماعی در نظریه زبان" ادامه می دهد. دو جلد عبارتند از عقل و منطقی سازی جامعه که هابرماس در آن مفهومی از عقلانیت ارتباطی را ایجاد می کند، و جلد دوم آن که زیست جهان و نظام نقادی مفهوم کارکردگرایانه ی عقل نام دارد و در آن هابرماس مفهوم دو سطحی از جامعه را ایجاد می کند و نظریه انتقادی مدرنیته را ارائه می دهد.
پس از نوشتن نظریه کنش ارتباطی ، هابرماس با استفاده از آن به عنوان مبنای نظریه ی اخلاق ، دموکراسی و قانون ، نظریه کنش ارتباطی را گسترش داد. این اثر الهام بخش بسیاری از نظرات نظریه پردازان و فیلسوفان اجتماعی بوده و در سال 1998 توسط انجمن جامعه شناسی بین المللی به عنوان هشتمین کتاب مهم جامعه شناسی قرن بیستم فهرست شده است. نظریه کنش ارتباطی یک پروژه انتقادی است که مفهومی از عقل را بازسازی می کند که مفهومی ابزاری یا عینی گرایانه ندارد، بلکه یک عمل ارتباطی رهایی بخش است. این بازسازی پیشنهاد می کند: "عمل و درک انسان را می توان به عنوان یک ساختار زبانی موثر تجزیه و تحلیل کرد" و هر عبارت بر پیش بینی آزادی از سلطه ی غیر ضروری تکیه می کند. از این ساختارهای زبانی ارتباطی می توان برای ایجاد درک هنجاری از جامعه استفاده کرد. این تصور از جامعه "برای ایجاد مفهوم سازی از زمینه ی زندگی اجتماعی که متناسب با پارادوکس های مدرنیته است ، مورد استفاده قرار می گیرد.

کتاب نظریه ی کنش ارتباطی

یورگن هابرماس
یورگن هابرماس (Jürgen Habermas) (زاده ۱۸ ژوئن ۱۹۲۹ در دوسلدورف آلمان) از فیلسوفان و نظریه‌پردازان اجتماعی معاصر و وارث مکتب فرانکفورت است که در چارچوب سنت نظریه انتقادی و پراگماتیسم آمریکایی کار می‌کند. او در اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۱ سفری به ایران داشت.تمرکز پژوهش‌های او بر روی شناخت‌شناسی، مدرنیته و تجزیه و تحلیل تحولات اجتماعی جوامع پیشرفته صنعتی سرمایه‌داری و سیاست روز آلمان به ویژه با توجه به نقش رسانه‌های همگانی است. شهرت او بیشتر به ابداع اصطلاح و تز گست...
نکوداشت های کتاب نظریه ی کنش ارتباطی
A substantial study that displays all the rigour and systemicity, the vision and the originality, which have justly earned Habermas the reputation of being the foremost social and political thinker in Germany today
یک مطالعه اساسی که نهایت دقت ، بینش و اصالت را نشان می دهد ، و به درستی شهرت هابرماس را به عنوان برجسته ترین متفکر اجتماعی و سیاسی در آلمان امروزه به ارمغان آورده است.
Times Literary Supplement Times Literary Supplement

One of the broadest, most comprehensive, elaborately and intensely theoretical works in social theory. Social theory and philosophy may never be the same again.
یکی از گسترده ترین ، جامع ترین ، مفصل ترین و شدیدترین آثار نظری در نظریه اجتماعی. نظریه و فلسفه اجتماعی ممکن است دیگر هرگز یکسان نباشند.
Philosophy and Social Criticism

قسمت هایی از کتاب نظریه ی کنش ارتباطی (لذت متن)