کتاب تمایز

Distinction
نقد اجتماعی قضاوت های ذوقی
کد کتاب : 15888
شابک : 978-9643805838
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 848
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1979
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 8
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

جزو ده کتاب اول در لیست مهم ترین آثار جامعه شناسی قرن بیستم

معرفی کتاب تمایز اثر پیر بوردیو

هیچ قضاوتی در سلیقه بی گناه و معصوم نیست. در یک کلام ، ما همه مغرو.ر و پرافاده هستیم. پیر بوردیو این وضعیت طبقه متوسط در دنیای مدرن را به صورت درخشانی روشن می کند. جامعه شناس برجسته س فرانسوی در اینجا به بورژوازی فرانسه ، سلایق و ترجیحات آن توجه می کند. تمایز در واقع مردم نگاری ای گسترده در فرانسه ی معاصر و شکاف ذهن بورژوازی است.
در جریان زندگی روزمره ، مردم دائما بین آنچه را که از نظر زیبایی شناختی خوشایند می بینند و آنچه که خسته کننده ، صرفا مرسوم ، مد روز یا زشت می دانند انتخاب می کنند. بوردیو مطالعه خود را بر اساس نظرسنجی هایی انجام داده است که شماری از عوامل اجتماعی را در انتخاب لباس ، مبلمان ، فعالیت های اوقات فراغت ، منوی شام برای مهمانان و بسیاری موارد دیگر که در انتخاب شخص فرانسوی نقش دارند ، در نظر گرفته است. آنچه از تحلیل او ناشی می شود این است که افاده ی اجتماعی در همه جای جهان بورژوازی است. انتخاب های زیبایی شناختی مختلفی که مردم انجام می دهند ، همه تمایز است - یعنی انتخاب هایی که در تقابل با مواردی است که توسط طبقات دیگر انجام می شود. سلیقه، خالص نیست. بوردیو معتقد است که دنیای اجتماعی به طور همزمان به عنوان یک سیستم روابط قدرت و به عنوان یک سیستم نمادین عمل می کند که در آن تمایز جزئی سلیقه مبنای قضاوت اجتماعی قرار می گیرد.
کتاب تمایز سهم عمد ای در مباحث جاری در مورد نظریه فرهنگ دارد و چالشی برای مدارس مهم نظری در جامعه شناسی معاصر است.

کتاب تمایز

پیر بوردیو
پیر بوردیو (به فرانسوی: Pierre Bourdieu) (زاده ۱ اوت ۱۹۳۰ - درگذشته ۲۳ ژانویه ۲۰۰۲)، جامعه‌شناس و مردم‌شناس سرشناس فرانسوی بود که عمدتاً به مسائلی نظیر دینامیک قدرت و انواع شیوه‌های انتقال قدرت در جامعه در درون و بین نسل‌های مختلف می‌پرداخت. او بر خلاف سنت ایدئالیست اروپای غربی روی واقعیت جسمانی زندگی اجتماعی و نقش عمل در دینامیک‌های جامعه تأکید داشت. او تحت تأثیر گرامشی، هایدگر، مرلوپونتی، ویتگنشتاین، هوسرل، مارکس، وبر، دورکیم، کلود لوی-استروس و پانوفسکی نظریهٔ ...
نکوداشت های کتاب تمایز
A book of extraordinary intelligence.
کتابی نشات گرفته از نبوغی خارج العاده
Irving Louis Horowitz, Commonweal

A complex, rich, intelligent book. It will provide the historian of the future with priceless materials and it will bring an essential contribution to sociological theory.
کتابی پیچیده، غنی و هوشمندانه که تاریخدان آینده را با مصالح ارزشمندی در اختیارتان قرار می دهد و سهم مهمی در در نظریه ی جامعه شناسی خواهد داشت
Fernand Braudel

One of the more distinguished contributions to social theory and research in recent years… There is in this book an account of culture, and a methodology of its study, rich in implication for a diversity of fields of social research. The work in some ways redefines the whole scope of cultural studies.
یکی از برجسته ترین نظریه ها و تحقیقات اجتماعی در سال های اخیر ... در این کتاب روایتی از فرهنگ و روش تحقیق آن وجود دارد که سرشار از دلالت برای تنوع زمینه های تحقیق اجتماعی است. این کار به نوعی بازتعریف کننده کل دامنه مطالعات فرهنگی است.
Anthony Giddens, Partisan Review

قسمت هایی از کتاب تمایز (لذت متن)