کتاب رساله پیشکش

The Gift
کد کتاب : 43779
مترجم :
شابک : 978-6001218095
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 234
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 1923
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب رساله پیشکش اثر مارسل موس

کتاب «رساله پیشکش » مقاله ای است در سال 1925 توسط مارسل ماوس، جامعه شناس فرانسوی است که پایه و اساس نظریه های اجتماعی متقابل به حساب می آید. عنوان اصلی اثر ماوس Essai sur le don بود. مقاله ماوس بر روشی متمرکز است که مبادله اشیاء بین گروه ها باعث ایجاد روابط بین انسان ها می شود.
شیوه‌های اقتصادی جوامع باستانی را تحلیل می‌کند و درمی‌یابد که آن‌ها یک رویه مشترک و همچنین یک رویه اصلی دارند که بر مبادله متقابل متمرکز است. او در جوامع باستانی و بومی مختلف، شواهدی خلاف پیش‌فرض‌های جوامع مدرن غربی درباره تاریخ و ماهیت مبادله می‌یابد که ادعا می‌کنند این مفهوم و عمل نسبتا جدیدتری است. او نشان می‌دهد که سیستم‌های مبادله اولیه حول تعهدات دادن، دریافت، و مهم‌تر از همه، متقابل تمرکز دارند. آنها بین گروه‌ها، نه تنها افراد، رخ می‌دهند، و آنها بخش مهمی از «پدیده‌های کل» هستند که نه تنها برای ایجاد ثروت و اتحادهایی که با خواسته‌های اقتصادی مشخص شده‌اند، بلکه برای همبستگی اجتماعی کار می‌کنند، زیرا «پیشکش» همه جنبه‌های جامعه را فراگرفته است.

او پس از بررسی شیوه های هدیه دادن متقابل در هر جامعه، علیرغم برخی تنوع، ویژگی های مشترکی را در آنها می یابد. از شواهد متفاوت، او موردی برای بنیادی برای جامعه انسانی بر اساس شیوه‌های مبادله جمعی (در مقابل فردی) ایجاد می‌کند. با این کار، او سنت انگلیسی تفکر لیبرال، مانند فایده گرایی را به عنوان تحریف شیوه های مبادله انسانی رد می کند. او با این حدس و گمان نتیجه می گیرد که برنامه های رفاه اجتماعی ممکن است برخی از جنبه های اخلاقی هدیه را در اقتصادهای بازار مدرن بازیابی کند.

کتاب رساله پیشکش

مارسل موس
مارسل موس (Marcel Mauss‎؛ زاده ۱۰ مهٔ ۱۸۷۲ درگذشته ۱۰ فوریه ۱۹۵۰) یک جامعه‌شناس و انسان‌شناس اهل فرانسه و خواهرزاده امیل دورکیم بوده‌است. کارهای آکادمیک وی مرزهای جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی را درنوردیده است. امروزه او احتمالاً بیشتر برای تحلیل‌هایش در حوزه‌هایی همچون جادو، ایثار و تبادل هدایا در فرهنگ‌های مختلف در سراسر جهان شناخته می‌شود. موس تأثیر شگرفی بر کلود لوی-استروس، بنیانگذار انسان‌شناسی ساختارگرا داشته‌است. کتاب مشهور او &laq...