کتاب هنر انجام پژوهش کیفی

Qualitative research
از مسئله یابی تا نگارش
کد کتاب : 40274
شابک : 978-9644160097
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 376
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 20 اردیبهشت

معرفی کتاب هنر انجام پژوهش کیفی اثر محمدسعید ذکایی

تحقیق کیفی در هم تنیده است، هم به متن توجه می کند، هم به خود موضوعات و هم به خود محقق. محقق بخشی از حوزه پژوهش است و تا حدی بر آن تأثیر می گذارد یا از آن متاثر می شود. نقش حداکثری محقق ایجاب می کند که مهارت های ارتباطی و انسانی خود را تقویت کند و عمیقا در آن تجدید نظر کند. اهمیت متن در سنت کمی به دلیل اصرار محقق بر نگاه بیرونی، عینی و بی طرفانه به موضوعات، محدود و گاه غایب است و اگرچه بازاندیشی ظریف در حوزه پژوهش، امکان توجه به متن تأثیرگذار را فراهم می کند. واکنش مخاطبان تحقیق تا حدودی. بسازید، این یک تجدید نظر حداقلی است. از سوی دیگر، فضای کیفی به طور کلی پژوهش را مشارکتی می بیند و بنابراین تمایل به دریافت یک نوع اطلاعات از راویان مورد توجه قرار نمی گیرد.
در بخشی از کتاب آمده است:
"بحثی که در این فصل دنبال می شود، اگرچه در بسیاری از منابع پژوهشی و آموزش روش تحقیق مغفول مانده است، موضوعی حیاتی و بسیار مهم است که نادیده گرفتن آن اصالت و پیشرفت روند پژوهش را تحت تأثیر قرار می دهد. در غالب متون آموزشی روش تحقیق، کم وبیش تعاریف قابل قبولی از «مسئله» ارائه شده، اما نگاه اجمالی و اختصار بیش از حد مانع تفهیم کامل و مطلوب معنا به مخاطب شده است و به همین دلیل نمی توان انتظار داشت که توانایی لازم نظری و عملی در شناخت و کشف و طرح مسئله را در مخاطبان ایجاد کند. پژوهشگر اهمیت پژوهش را از مجرای بیان مسئله ابراز می کند یا آن را به اثبات می رساند. در فصل حاضر بخشی از مطالب را به مباحث نظری دربارهی مسئلهی پژوهش و مسئله مندسازی و بخشی را به طرح مثال هایی از انواع مسئله و ارانهی نکات کاربردی برای استفادهی دانشجویان و پژوهشگران تازه کار اختصاص داده ایم."

کتاب هنر انجام پژوهش کیفی

محمدسعید ذکایی
محمدسعید ذکایی متولد سال 1344، استاد دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه علامه طباطبايي می باشد و مدرك دكترا و پسادكتراي خود را در «جامعه‌شناسي نسلها» از دانشگاه شفيلد انگلستان دريافت كرده است.وي به طور خاص به مطالعات جوانان (جامعه‌شناسي جوانان، ارزشها و نگرشهاي جوانان، اوقات فراغت جوانان و...) علاقمند است و مقالات مختلفي را هم به مجلات علمي كشور ارائه كرده است.