کتاب چکیده های تاریخ

History abstracts
(2 جلدی)
کد کتاب : 43180
شابک : 978-9645772596
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 1961
سال انتشار شمسی : 1397
سال انتشار میلادی : 2018
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 19 اردیبهشت
تعداد جلد : 2

معرفی کتاب چکیده های تاریخ اثر مهدی پرتوی آملی

"چکیده های تاریخ" تالیف "مهدی پرتوی آملی"، اثری است دو جلدی و نزدیک به دو هزار صفحه که در آن بریده‌های جالبی در زمینه‌های تاریخ، سیاست، هنر، دین و مذهب و تمدن و جوامع، گردآوری شده است. در واقع این اثر طی دوازده فصل، با قرار دادن "چکیده های تاریخ" در اختیار خوانندگان، اطلاعات عمومی آنان را در زمینه‌های مختلف ارتقا می‌بخشد و برای مطالعه‌ی بیشتر آنچه که به طور خلاصه گردآوری شده، در آنان انگیزه ایجاد می‌کند.
ساختارهای اجتماعی و تعامل گروه‌های مختلف در جامعه، همواره با رویدادهای خاصی همراه بوده و بر گروه‌های مختلف تاثیرات گوناگونی گذاشته است. رویدادهایی که ابتدا بر گروه‌های اجتماعی محروم تمرکز داشته اما بعدا شروع به تمرکز بیشتر بر طبقات متوسط و بالا نیز می‌‎کند. "مهدی پرتوی آملی" علاوه بر پرداختن به این رویدادها، تاریخ اقتصادی، جامعه‌شناسی و قوم‌شناسی را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد.
هنر و تاریخ هنر به طور گسترده، برای تأیید جاه‌طلبی‌ها و برنامه‌های قدرت به کار گرفته شده است و "چکیده های تاریخ" از این بخش از تاریخ نیز غافل نمانده است. تاریخ هنر، مطالعه آکادمیک اشیاء هنری در توسعه تاریخی و زمینه‌های سبکی مانند ژانر، طراحی، فرم و سبک است و هنر، با انتقال مضامین سیاسی، مذهبی و فلسفی به همان اندازه که از انگیزه خلاقانه هنرمند ناشی می‌شود، از محیط اطراف او نیز ناشی می‌شود. پس نمی‎توان به مطالعه‌ی تاریخ پرداخت و هنر را نادیده گرفت. برخی از نیروهای زمینه‌ای که هنرمندان و آثارشان را شکل می‌دهند، معلمان آنها و تأثیرات سبک‌های پیشین هستند. حامیان و خواسته های آنها، مخاطبان آنها، و جو کلی اجتماعی-اقتصادی، سیاسی و فرهنگی همگی از مواردی هستند که هنر را تحت‌تاثیر قرار می‎دهند و "چکیده های تاریخ" منبعی برای اطلاع از موارد این چنینی است.

کتاب چکیده های تاریخ

مهدی پرتوی آملی
استاد بزرگ و مردی فاضل و نویسنده شهیر مهدى پرتوى آملى تحصیلات ابتدایى خود را در آن شهر و دوره متوسطه را در بابل و سارى و تحصیلات عالیه را در دانشسراى عالى تهران در رشته‏ى تاریخ و جغرافیا به پایان رساند و از شهریور 1316 در دبیرستان پهلوى سارى به تدریس مشغول شد و سپس به نظامت و ریاست دبیرستان منصوب گردید. مدت پنج سال در این سمت خدمت كرد و بعد ریاست فرهنگ شهرهاى بابل و انزلى و چند بخش فرهنگ تهران را به عهده داشت. او چندى نیز به تدریس پرداخت و مدت ده سال رایزنى فرهنگى در عراق را بر عهده داشت....
قسمت هایی از کتاب چکیده های تاریخ (لذت متن)
بهلول به بصره رفت و چون می خواست ناشناس زندگی کند و مزاحم کسی نشود اطاقی اجاره کرد و در آن ساکن شد، ولی اطاق مزبور به قدری کهنه و مخروبه بود که به کمترین وزش باد یا ریزش باران تیرهای سقف آن به صدا در می آمد. بهلول پیش صاحبخانه رفت و ماجرا بگفت. صاحبخانه که مردی شوخ طبع بود در پاسخ بهلول گفت: اشکالی ندارد زیرا چون تمام موجودات عالم باید حمد و تسبیح خدای را بگویند لذا این صدای حمد و تسبیح اطاق است که گهگاه به گوش می رسد! بهلول گفت: کاملا صحیح است ولی چون حمد و تسبیح موجودات گاهی به سجود منتهی می شود من از ترس سجود اطاق به اینجا آمدم تا قبل از وقوع حادثه تدبیری بیندیشی!