کتاب جامعه شناسی اعتیاد

Sociology of Addiction
از افیون تا کریستال
کد کتاب : 45751
شابک : 978-6002535986
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 550
سال انتشار شمسی : 1400
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 13 اردیبهشت

معرفی کتاب جامعه شناسی اعتیاد اثر سعید مدنی قهفرخی

ایران کشور وسیعی است با سابقه فرهنگی و اجتماعی دیرینه تحولات چهار دهه اخیر ایران را در معرض تغییرات بسیار عمیق قرار داده است. این فرآیند گذار در تعامل با ویژگیهای منحصر به فرد فرهنگی و اجتماعی ،ایران منجر به بروز و شیوع مشکلات اجتماعی قابل توجهی شده که سوء مصرف و اعتیاد به مواد از بارزترین آنها است. اعتیاد بر زندگی فرد خانواده و جامعه تأثیر میگذارد (Johnson, ۲۰۱۲) و موجب چالشهای بزرگ ،سیاسی سلامتی و اجتماعی در جهان شده است. بر اساس گزارش دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر در سال ۲۰۱۷ درصد عمده ای از جمعیت عمومی بزرگسال جهان (۱۶ تا ۵۴ ساله مبتلا به اختلال مصرف مواد هستند افزون بر آن ۱۲ میلیون نفر مصرف کننده تزریقی مواد هم وجود دارند که از هر ۸ نفر یک نفر یک میلیون و ششصد هزار مبتلا به اچ آی وی / ایدز هستند و بیش از نیمی از آنها شش میلیون و صد هزار نفر مبتلا به هپاتیت سی میباشند.گستردگی مسئله اعتیاد به حدی است که سازمان ملل در سال ۲۰۱۶ موضوع نشست ویژه مجمع عمومی خود را به موضوع مواد مخدر اختصاص داد.
در چنین شرایطی وضعیت اجتماعی مردم ایران به ویژه در زمینه ،اعتیاد نامطلوب ارزیابی شده است. شواهد تجربی و پژوهشی در این زمینه بیشمار است برای مثال در یکی از آخرین اظهار نظرهای رسمی وزیر کشور در گزارشی به نمایندگان مجلس بر روند فزاینده گرایش به سوء مصرف مواد و اعتیاد اشاره کرده است . اما پیش از گزارش وزیر کشور نیز بارها گزارشهایی از وضعیت نامساعد و شیوع بالای مصرف مواد منتشر شده بود که مسئولان امر چندان توجهی به آنها نداشتند. روزانه ۲۰۰۰ کیلو از انواع مواد مخدر در کشور ما مصرف میشود و سالانه ۱۲۰ تن از این مواد کشف و ضبط میشود ایران تبدیل به معبری برای مواد مخدر شده جوانان و نوجوانان بالقوه در معرض اعتیاد به مواد مخدر هستند و شیوع اعتیاد میان دانش آموزان و دانشجویان از مسائل و پدیده های نسبتا جدید است جوانان بسیاری نیز برای کسب درآمد به تجارت مواد مخدر میپردازند و باندهای بزرگ سوداگر مرگ درآمدهای هنگفتی از این بازار کسب یکنند مظفر و دیگران (۱۳۸۸) پس از انقلاب تا کنون بیش از ۳ میلیون نفر در ارتباط با مواد مخدر دستگیر شده اند که دستگیری بیش از ۲.۷ میلیون نفر آنها در دو دهه اخیر بوده است.

کتاب جامعه شناسی اعتیاد

سعید مدنی قهفرخی
سعید مدنی قهفرخی (زاده ۱۴ آذر ۱۳۳۹) جامعه‌شناس، پژوهشگر ارشد علوم اجتماعی، استاد دانشگاه و روزنامه‌نگار ایرانی است. او عضو گروه مسائل و آسیب‌های اجتماعی انجمن جامعه‌شناسی ایران و استاد و عضو گروه پژوهشی رفاه اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، سردبیر «فصلنامه علمی-پژوهشی رفاه اجتماعی» و از بنیان‌گذاران نشریهٔ توقیف شدهٔ ایران فردا است. او در اسفند ۱۳۷۸ همراه با برخی از اعضای شورای فعالان ملی-مذهبی بازداشت شده و به تحمل حبس محکوم شد.
قسمت هایی از کتاب جامعه شناسی اعتیاد (لذت متن)
الگوی مشکل دار مصرف مواد افیونی که به خلل (impairment) یا رنجی (distress) منجر شود که به لحاظ بالینی مهم باشد و تظاهر آن وجود حداقل ۲ ملاک از ملاک های زیر در عرض یک دوره ۱۲ ماهه است : ۱. مواد افیونی به مقادیر بیشتر یا به مدتی بیشتر از آنچه فرد قصد داشت، مصرف می شوند. ۲. تمایل مداوم یا تلاش های ناموفق برای قطع یا کنترل مصرف مواد افیونی وجود دارد. ۳. وقت زیادی برای فعالیت های لازم برای کسب مواد افیونی، مصرف آن ها، یا بهبود از آثار آن ها صرف می شود. ۴. ولع۸ یا تمایل یا ویر۹ قوی برای مصرف مواد افیونی وجود دارد. ۵. مصرف مکرر مواد افیونی منجر به ناتوانی از انجام تعهدات مرتبط با نقش های اصلی فرد در کار، مدرسه یا خانه شده باشد. ۶. ادامه مصرف ماده افیونی علیرغم مشکلات مداوم یا مکرر اجتماعی یا بین فردی که از اثرات ماده افیونی ناشی شده یا با آن ها تشدید شده باشد. ۷. فعالیت های مهم اجتماعی، شغلی، یا تفریحی به علت مصرف مواد افیونی کنار گذاشته شده یا کاهش یافته باشند. ۸. مصرف مکرر ماده افیونی در موقعیت هایی که به لحاظ جسمی مخاطره آمیز است. ۹. ادامه مصرف ماده افیونی علیرغم علم به مشکلات مداوم یا عودکننده جسمی یا روانی ای که احتمالا از مواد ناشی شده یا با آن ها تشدید شده اند. ۱۰. تحمل که با یکی از موارد زیر تعریف می شود: الف. نیاز به مقدار هر چه بیشتر از ماده افیونی برای رسیدن به حالت مسمومیت (نشئگی) یا آثار مطلوب؛ ب. کاهش هر چه بیشتر اثرات ماده با ادامه مصرف مقدار قبلی. ۱۱. علائم قطع مصرف که تظاهر آن وجود یکی از موارد زیر است: الف. نشانگان قطع مصرف مواد افیونی؛ ب. مصرف مواد افیونی (یا ماده مشابه) برای رهایی از علائم قطع مصرف یا اجتناب از آن ها. ملاک های شدت در حالت خفیف: عبارت است از وجود ۲ یا ۳ علامت، در حالت متوسط وجود ۴ یا ۵ علامت و در حالت شدید وجود حداقل ۶ علامت.