کتاب جامعه شناسی روسپی گری

Sociology of Prostitution
بررسی آسیب های اجتماعی
کد کتاب : 9133
شابک : 978-6002532121
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 400
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2016
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 10
زودترین زمان ارسال : ---

بررسی آسیب های اجتماعی روسپیگری
Investigating the social harm of prostitution
کد کتاب : 9308
شابک : 9789645824660
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 344
سال انتشار شمسی : 1392
سال انتشار میلادی : 2014
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب جامعه شناسی روسپی گری اثر سعید مدنی قهفرخی


مطالعه سیر تاریخی فحشاء نشان دهنده آن است که این پدیده، از کهن ترین انحرافات بشری است و از دیرباز به عنوان یک واقعیت اجتماعی وجود داشته است. با این حال، تحقیقات علمی اندکی درباره آن صورت گرفته است، چنان که به گفته ابینگهاوس (۱۹۰۹): روسپی گری گذشته ای طولانی، اما تاریخچه ای کوتاه دارد. این امر به مشکلات جمع آوری اطلاعات علمی و قابل تعمیم از نمونه های مورد مطالعه روسپیان مربوط می شود. از این رو، فقدان تحقیقات دقیق و علمی موجب رواج اطلاعات غلط در مورد زمینه ها و عوامل، ماهیت و علل روسپی گری شده است. (etal Potterat) در واقع روسپی گری، تاریخی به قدمت پدرسالاری دارد و از موقعی که بشر با کاشت، داشت و برداشت در زراعت، زمینداری و برده داری آشنا شد و نقش زن از وجه تولیدی به وجهی برای ارضای امیال جنسی مردان تبدیل شد و منابعی مثل زر و زور و زمین به عنوان منابع کمیاب شناخته شد، روسپیگری کارکرد تجاری پیدا کرد و تجارت تلخ بشری، یعنی روسپی گری پدیدار گشت. شاید یکی از بدترین شیوه های پاسخ اجتماعی - تاریخی بشر به عنصر لذت جویی و تنوع طلبی خودش، و یکی از سیاه ترین معضلات آسیب زا و آسیب شناختی روانی - اجتماعی چند هزار ساله اخیر، در جوهره پدیده روسپیگری به صورت عرضه و تقاضا فیمابین روسپی با مشتری باشد. از این رو در اکثر جوامع و در طی تاریخ، روسپی گری تفبیح و محکوم شده است (۱۹۹۶al Bullough,et). در اقوام ابتدایی، روسپی گری، موضوعیت نداشت و زن به رسم میهمان نوازی به میهمان رهگذر به دلایل مختلف از جمله دور نگاه داشتن چشم حسد و بلا پیش کش می شد. روسپی گری با شأن و کارکرد قدسی که مختص قدرت مرموز باروری به نفع اجتماع بود در دوران باستان کلاسیک وجود داشت. بنابر نظر ویل دورانت، هر زن بابلی حداقل یک بار در طی عمر خود در معبد «میلیتا» تسلیم مردی بیگانه میشد، و پول یا سکه دریافتی از هم خوابگی با او را به خزانه معبد تحویل می داد. اغلب اوقات در مصر، هند و آسیای غربی، لغزش از فحشای مذهبی به فحشای قانونی رخ می داد. در میان یهودیان هم روسپیانی بودند که برای به دست آوردن پول کار می کردند.

کتاب جامعه شناسی روسپی گری

سعید مدنی قهفرخی
سعید مدنی قهفرخی (زاده ۱۴ آذر ۱۳۳۹) جامعه‌شناس، پژوهشگر ارشد علوم اجتماعی، استاد دانشگاه و روزنامه‌نگار ایرانی است. او عضو گروه مسائل و آسیب‌های اجتماعی انجمن جامعه‌شناسی ایران و استاد و عضو گروه پژوهشی رفاه اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، سردبیر «فصلنامه علمی-پژوهشی رفاه اجتماعی» و از بنیان‌گذاران نشریهٔ توقیف شدهٔ ایران فردا است. او در اسفند ۱۳۷۸ همراه با برخی از اعضای شورای فعالان ملی-مذهبی بازداشت شده و به تحمل حبس محکوم شد.
قسمت هایی از کتاب جامعه شناسی روسپی گری (لذت متن)
رضاشاه برای جلوگیری از شیوع بیماری سیفلیس، دستور جمع آوری روسپیان و تخریب زاغه ها و آلونک های گذر حاج عبدالمحمود را صادر کرد و شخصی به نام قوام را مأمور بازسازی آن کرد. یکی از پارسیان زرتشتی هند و از تجار مقیم این کشور به نام ارباب جمشید، هزینهٔ احداث ده ها خانه را برای اسکان زنان فریب خورده و بی سرپرست تقبل کرد. هم چنین جهت تأمین مخارج آنان و فرزندانشان ده ها باب مغازه در منطقهٔ شهرنو ساخت تا از گرایش مجدد روسپیان به فحشا جلوگیری کند