کتاب خشونت علیه کودکان در ایران

Violence Against Children in Iran
کد کتاب : 9309
شابک : 9789647518635
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 296
سال انتشار شمسی : 1390
سال انتشار میلادی : 2011
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب خشونت علیه کودکان در ایران اثر سعید مدنی قهفرخی

این کتاب محصول گسترش و تجدیدنظرهای اساسی در کتاب قبلی نویسنده «کودک‌آزاری در ایران» است که هشت سال قبل منتشر شد. کتاب «کودک‌آزاری در ایران» این مساله را از زوایای مختلف فردی، حقوقی و اجتماعی بررسی کرده بود.
نویسنده ی این کتاب در مورد آن می گوید: «با توجه به مطالعات جدیدم درباره کودک‌آزاری در ایران، از تجدید چاپ کتاب قبلی انصراف داده، تصمیم گرفتم بخش حقوقی و اجتماعی آن را تفکیک کنم و حاصل مطالعات جدید را نیز بر آن بیفزایم.»
به گفته وی، این کتاب بر اساس نگاه عا‌م‌تر و روزآمدتری به جنبه‌های غیرحقوقی خشونت علیه کودکان تنظیم شده است. جنبه‌های حقوقی این مساله نیز به صورت نقدی به نظام حقوقی ایران در این باره در کتاب «آسیب‌شناسی حقوق کودکان در ایران» بررسی شده است که مراحل نخستین انتشار را می‌گذراند.
عضو انجمن جامعه‌شناسی ایران یادآور شد: کتاب «خشونت علیه کودکان» با ارایه تصویری از وضعیت کودکان ایران نشان می‌دهد که چه خشونت‌هایی علیه آنان وجود دارد و این خشونت‌ها به چه میزان بر آنها اعمال می‌شوند. همچنین پیامدها و آثار این خشونت، عوامل خشونت و ویژگی‌های آنان نیز در کتاب بررسی شده‌اند. راهکارهایی نیز برای کنترل این خشونت ارایه شده‌اند.مدنی درباره وضعیت خشونت علیه کودکان در ایران در مقایسه با سایر کشورها گفت: تمامی موارد این خشونت در کشورمان ثبت نمی‌شوند، بنابراین آمار فراگیری در این زمینه وجود ندراد تا بتوانیم بر اساس آن وضعیت‌مان را با سایر کشورها مقایسه کنیم.

کتاب خشونت علیه کودکان در ایران

سعید مدنی قهفرخی
سعید مدنی قهفرخی (زاده ۱۴ آذر ۱۳۳۹) جامعه‌شناس، پژوهشگر ارشد علوم اجتماعی، استاد دانشگاه و روزنامه‌نگار ایرانی است. او عضو گروه مسائل و آسیب‌های اجتماعی انجمن جامعه‌شناسی ایران و استاد و عضو گروه پژوهشی رفاه اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، سردبیر «فصلنامه علمی-پژوهشی رفاه اجتماعی» و از بنیان‌گذاران نشریهٔ توقیف شدهٔ ایران فردا است. او در اسفند ۱۳۷۸ همراه با برخی از اعضای شورای فعالان ملی-مذهبی بازداشت شده و به تحمل حبس محکوم شد.