کتاب جستارهایی در فیزیک معاصر

Contemporary Physics
  • 15 % تخفیف
    53,000 | 45,050 تومان
  • موجود
  • انتشارات: علم علم
    نویسنده:
کد کتاب : 45758
شابک : 978-6222462390
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 234
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 19 اردیبهشت

معرفی کتاب جستارهایی در فیزیک معاصر اثر مهدی گلشنی

کتاب "جستارهایی در فیزیک معاصر" کتابی است به قلم استاد "مهدی گلشنی"، فیزیکدان، نظریه پرداز، پژوهشگر و مترجم ایرانی که از چهره های ماندگار علم فیزیک در ایران بوده و به طور پیوسته در فرهنگستان علوم کشور عضویت داشته است. این استاد سرشناس فیزیک و مدافع نظریه ی علم دینی، در سمت های مختلفی به تدریس و فعالیت مشغول بوده و جوایز و عناوین متعددی را نیز به سبب فعالیت های ارزشمند و گسترده، از آن خود نموده است.
کتاب پیش رو تحت عنوان "جستارهایی در فیزیک معاصر" که در دویست و سی و چهار صفحه توسط استاد "مهدی گلشنی" به رشته ی تحریر درآمده و به همت انتشارات علم به عرصه ی چاپ رسیده است، مطالبی را بررسی می کند که برای هر فرد علاقه مندی به فیزیک معاصر جالب توجه خواهد بود. در این کتاب به این مساله پرداخته می شود که چرا برخی از نامی ترین چهره های فیزیک معاصر همچون آلبرت اینشتین، ماکس پلانک، استیون واینبرگ و ادوارد ویتن، هدف خود از مطالعه ی فیزیک را، درک جهان و کائنات معرفی کرده اند؛ و چرا با وجود اینکه چنین چهره هایی هدف خود را از دنبال کردن فیزیک، این چنین معرفی کرده اند، این دیدگاه در میان اکثریت فیزیکدانان غالب نبوده و از فیزیک صرفا به عنوان وسیله ای جهت بهره کشی از طبیعت و تسلط به آن استفاده می شود.
یکی دیگر از موارد اساسی که در این کتاب مطرح می شود این است که چرا با وجود پرداخته شدن به بحث های بنیادی توسط نخبگان فیزیک در عصر ما، این بحث ها در دانشگاه های ما جایی ندارند و برخلاف دانشگاه های غربی که در آن میان فیزیک، کیهان شناسی و فلسفه پلی زده شده، این اتفاق در کشور ما رخ نداده است.

کتاب جستارهایی در فیزیک معاصر

مهدی گلشنی
مهدی گلشنی (زادهٔ ۱۳۱۷ (خورشیدی)، اصفهان)، فیزیک‌دان و نظریه‌پرداز ایرانی، پژوهشگر فلسفه علم، مترجم، استاد بازنشسته دانشگاه صنعتی شریف، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، و عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران است. او از برگزیدگان همایش چهره‌های ماندگار در عرصهٔ فیزیک و برندهٔ کتاب سال جمهوری اسلامی ایران است. وی همچنین عضو هیئت امنای جایزه فریدون منصوری در نظریه ریسمان است.مهدی گلشنی تحصیلات مقدماتی را در اصفهان گذراند و بعد از عزیمت به تهران، در سال ۱۳۳۹ موفق به اخذ دانشنامه لیسانس از ...
قسمت هایی از کتاب جستارهایی در فیزیک معاصر (لذت متن)
از متن پشت جلد کتاب: وقتی در نیمه اول قرن بیستم نظریه کوانتوم استاندارد تکون یافت، بینش پوزیتیویستی بر دیدگاه فیزیکدانان حاکم بود و صرف تطبیق پیش بینی های این نظریه با تجارب برای آنها کفایت می کرد، و دیگر فهم ساختار طبیعت برای غالب آنها مطرح نبود. این روند ادامه یافته است. در اینجا چند سوال مطرح می شود: ۱- چرا در حالی که برخی از سرآمدان فیزیک معاصر، نظیر پلانک، اینشتین، واینبرگ، و ویتن غرض از تعقیب فیزیک را فهم جهان طبیعت دانسته اند، این هدف توسط غالب فیزیکدانان معاصر دنبال نمی شود، و صرفا از فیزیک به عنوان ابزار پیش بینی و سواری گرفتن از طبیعت استفاده می کنند؟ ٢- چرا در حالی که در زمان ما برخی از نخبگان فیزیک به بحث های بنیادی در این حوزه پرداخته اند، این گونه بحث ها در دانشگاه های ما مطرح نیستند؟ ۳- چرا در حالی که در برخی از دانشگاه های مهم غرب مباحثه و تعامل بین فلاسفه و فیزیکدانان و کیهانشناسان براه افتاده است، در محیط ما این نسیم مثبت نادیده گرفته شده است؟