کتاب فیزیکدانان غربی و مسئله خداباوری

Western physicists and the issue of theism
کد کتاب : 57436
شابک : 978-9642788781
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 72
سال انتشار شمسی : 1397
سال انتشار میلادی : 1998
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب فیزیکدانان غربی و مسئله خداباوری اثر مهدی گلشنی

"فیزیکدانان غربی و مسئله خداباوری" اثری است به قلم "مهدی گلشنی" که یکی از مهتمرین اصول بنیادی در اندیشه‌ی انسان را در کنار دیدگاه بخشی از دانشمندان فیزیک قرار می‌دهد. فیزیکدان‌ها از جهت باور به خداوند، به سه دسته تقسیم شده‌اند که نخستین دسته، خدا را انکار می‌کنند، دومین دسته نسبت به این مساله بی‌تفاوت هستند و سومین دسته، به خدا معتقدند.
دسته‌ی اول به این دلیل خدا را انکار می‌کنند که معتقدند راهی برای اثبات او وجود ندارد. از دیدگاه برخی از فیزیکدانان، تنها علم برای پاسخگویی به تمام سوالات بشر کافی است و گروهی بر این باورند که جهان خود به خود ایجاد شده و در نظر گرفتن نقش خداوند برای آفرینش آن، ضروری نمی باشد. در بررسی "فیزیکدانان غربی و مسئله خداباوری"، بیشترین آمار به فیزیکدانان بی‌تفاوت نسبت به وجود خداوند اختصاص دارد و آنان نه منکر وجود و نه معتقد به وجود آفریننده هستند. اما دسته‌ی آخر که معتقدان به خدا هستند، زیبایی، شکوه و نظم جهان را آیتی از وجود خالق می‌دانند و باور ندارند که علم بتواند همه‌ی سوالات بنیادین بشر را پاسخ بگوید. "مهدی گلشنی در کتاب پیش رو، این دیدگاه‌ها را بررسی می‎کند و پاسخ‌های متقابل آنها به هم را نیز بیان می‌کند.
در فصل نخست کتاب، دیدگاه‌های زیادی در مورد پیوند علم و دین در جهان غرب و نگاه محققان مدرن غربی به خداباوری تحلیل شده است. فصل دوم به شبهه‌هایی که از سمت بی‌خدایان و پژوهشگران ضد دین وارد شده و نیز پاسخ‌هایی که در غرب به آن‌ها ارائه شده، اختصاص دارد و فصل سوم شکل جدیدی از برهان وجود خداوند را که در دهه‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته، مطرح می‌کند.

کتاب فیزیکدانان غربی و مسئله خداباوری

مهدی گلشنی
مهدی گلشنی (زادهٔ ۱۳۱۷ (خورشیدی)، اصفهان)، فیزیک‌دان و نظریه‌پرداز ایرانی، پژوهشگر فلسفه علم، مترجم، استاد بازنشسته دانشگاه صنعتی شریف، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، و عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران است. او از برگزیدگان همایش چهره‌های ماندگار در عرصهٔ فیزیک و برندهٔ کتاب سال جمهوری اسلامی ایران است. وی همچنین عضو هیئت امنای جایزه فریدون منصوری در نظریه ریسمان است.مهدی گلشنی تحصیلات مقدماتی را در اصفهان گذراند و بعد از عزیمت به تهران، در سال ۱۳۳۹ موفق به اخذ دانشنامه لیسانس از ...
دسته بندی های کتاب فیزیکدانان غربی و مسئله خداباوری
قسمت هایی از کتاب فیزیکدانان غربی و مسئله خداباوری (لذت متن)
استدلال شده است که بعضی از پدیده های مشاهده شده در طبیعت بستگی بسیار ظریفی ، به نسبت ثابت های طبیعت (یعنی نسبت قوت نیروهای مختلف طبیعت) دارند. مثلا نشان داده شد که تشکیل ستارگان نتیجه ی تنظیمی ظریف بین قوت نیروی الکترومغناطیس و نیروی گرانش است. اگر قوت نیروی گرانش به میزان 1 تقسیم بر10 به توان 40 متفاوت از مقدار فعلی می بود، ستاره هایی نظیر خورشید تکون نمی یافتند. هویل اختر فیزیکدان معروف انگلیسی که همواره از فرض وجود خدا پرهیز داشت درباره ی این تنظیم ظریف چنین گفته است: " هیچ چیز به اندازه ی این کشف (تنظیم ظریف ثابت های طبیعت) الحاد مرا نلرزانده است." هویل می گوید یک تعبیر متعارف از حقایق حاکی از این است که یک ابر عقل با فیزیک وشیمی و بیولوژی بازی کرده است، و اینکه هیچ نیروی بی هدفی در طبیعت وجود ندارد که درباره ی آن صحبت کنیم.