کتاب از جنبش تا نظریه اجتماعی

From movement to social theory
تاریخ دو قرن فمنیسم
کد کتاب : 46173
شابک : 978-9647768054
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 573
سال انتشار شمسی : 1400
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 7
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب از جنبش تا نظریه اجتماعی اثر حمیرا مشیرزاده


فمینیسم گستره‌ای از جنبش‌های سیاسی، ایدئولوژی‌ها و جنبش‌های اجتماعی است که به دنبال تعریف، برقراری و دستیابی به حقوق برابر جنسیتی در مسائل سیاسی، اقتصادی، شخصی و اجتماعی است.فمینیست‌ها بر این باورند که جوامع دیدگاه مردان را در اولویت قرار می‌دهند و با زنان در این جوامع به صورت منصفانه‌ای رفتار نمی‌شود. تلاش‌ها برای تغییر این وضعیت شامل مبارزه با کلیشه‌های جنسیتی و تلاش برای فراهم‌آوری موقعیت‌های تحصیلی و شغلی برابر با مردان برای زنان است.

سعی جنبش‌های فمینیستی در مبارزه برای حقوق زنان است؛ از جمله این حقوق حق رای، حق کار، حق کار دولتی، درآمد یکسان، پرداختی برابر میان زنان و مردان و از بین بردن فاصله موجود در این مسئله، حق مالکیت، حق تحصیل، حق امضای قرارداد، حقوق برابر در ازدواج و حق مرخصی زایمان است. فمینیست‌ها همچنین برای یکپارچه‌سازی اجتماعی و تضمین حق سقط‌جنین قانونی برای زنان تلاش کرده‌اند. از دیگر اهداف آنان محافظت از زنان و دختران در برابر تجاوز جنسی، آزار جنسی و خشونت خانگی است. تغییر در نوع پوشش و نوع نگاه جامعه به فعالیت‌های فیزیکی نیز معمولا بخشی از جنبش‌های فمینیستی بوده‌است.
برخی از محققان فمینیسم را محرک اصلی تغییرات اجتماعی برای حقوق زنان در طول تاریخ می‌دانند؛ این موضوع به خصوص در غرب پررنگ‌تر است؛ جایی که این جنبش را تا حد زیادی زمینه‌ساز دستیابی به حق رای زنان، زبان فراگیر، حقوق باروری (شامل دسترسی به راه‌های پیشگیری از بارداری و سقط جنین قانونی)، حق امضای قرارداد و مالکیت می‌شناسند.با وجود اینکه تمرکز اصلی فمینیسم بر روی حقوق زنان است، برخی فمینیست‌ها مانند بل هوکس محدودیت در آزادی‌های مردان را بخشی از اهداف خود می‌دانند؛ زیرا باور دارند مردان نیز از نقش‌های سنتی جنسیتی آسیب می‌بینند.نظریه فمینیست، که از دل جنبش‌های فمینیستی برخاسته، به دنبال درک ماهیت نابرابری جنسیتی با استفاده از تجزیه و تحلیل نقش اجتماعی زنان و تجربه زندگی آنان است.

کتاب از جنبش تا نظریه اجتماعی

حمیرا مشیرزاده
حمیرا مشیرزاده در سال ۱۳۴۱ در تهران متولد شد. وی لیسانس خود را در سال ۱۳۶۸ در رشته علوم سیاسی از دانشگاه تهران دریافت و سپس در رشته روابط بین‌الملل از همین دانشگاه فوق لیسانس دریافت نمود. وی در سال ۱۳۷۸ موفق به اخذ درجه دکتری در رشته علوم سیاسی از دانشگاه تهران گردید؛ و عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران می‌باشد. مشیرزاده فعالیتهای علمی بسیاری داشته و دارند. از جمله این فعالیتها می‌توان به عضویت در هیئت تحریریه مجلات معتبر در زمینه‌های علوم سیاسی، سیاست ...