کتاب اسرارالتوحید

Asrar alTohid
(2جلدی)
کد کتاب : 47266
شابک : 978-9643290436
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 1400
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1174
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 14
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت
تعداد جلد : 2

معرفی کتاب اسرارالتوحید اثر محمدرضا شفیعی کدکنی

"اسرارالتوحید" به قلم "محمد بن منور" و تصحیح دکتر "محمدرضا شفیعی کدکنی" بی شک در طول تاریخ هزار و دویست ساله ادبیات فارسی دری، یکی از سه شاهکار بزرگ نثر فارسی به شمار می‌رود. این اثر که از جهت نثر و نگارش، شانه به شانه‌ی آثار بزرگی همچون "تاریخ بیهقی" و "تذکره الاولیاء" از عطار، "گلستان" سعدی و "کلیله و دمنه" از نصرالله منشی می‌زند، کتابی است که خوانشی آموزنده و دلپذیر را برای مخاطبین فراهم می‌نماید. روشن است که "اسرارالتوحید" در تاریخ ادبی زبان فارسی از حیث ارزش خلاقانه نویسنده و تسلط بر بسیاری از اشکال بیان، رویکرد داستان سرایی و واژه گزینی، پیشتاز و نوآور بوده است و حتی اگر کسی با مضمون کتاب که اساسا شامل عرفان و شرح حال تصوف است، چندان موافق نباشد، نمی‌تواند مهارت فوق العاده‌ی "ابوسعید ابوالخیر" را در بیان زیبایی‌شناسانه‌ی این اثر انکار نماید.
شرح حال عارف و انسان بزرگی همچون "ابوسعید ابوالخیر" که چهره‌‌ی نمونه‌ای از فرهنگ ایران است و بالاترین پایگاه تاریخ عرفان ایرانی را به همراه حلاج و بایزید و چند تن دیگر فتح نموده است، با عنوان "اسرارالتوحید" شناخته می‌شود. این کتاب اما نه تنها شرح حال "ابوسعید ابوالخیر"، بلکه یکی از مهم ترین منابع تاریخ تصوف ایرانی و از مهم ترین مقالات تاریخ اجتماعی اقوام فارس در یکی از دوره‌های مهم تاریخی به شمار می‌رود. حساس ترین دوره‌های ایران همراه با حقایق تاریخی و اجتماعی، در "اسرارالتوحید" گردآوری شده که از این حیث در هیچ کتاب تاریخی رسمی با این دقت و جزئیات وجود ندارد. این کتاب به جزئیات بی‌نظیری در مورد وضعیت دین و آیین و نحوه زندگی مردم و همچنین موارد مختلف مربوط به زندگی شهری و روستایی در طول تاریخ ایران پرداخته است.

کتاب اسرارالتوحید

محمدرضا شفیعی کدکنی
محمدرضا شفیعی کدکنی در نوزدهم مهرماه ۱۳۱۸ در کدکن ( نیشابور ) در خراسان[۱]شفیعی کدکنی سرودن شعر را از جوانی به شیوهٔ قدمایی آغاز کرد و پس از چندی به سبک نو مشهور به نیما یوشیج روی آورد. با انتشار دفتر شعر در کوچه باغ های نشابور نام آور شد. آثار شفیعی را می توان به سه گروه انتقادی و نظری و مجموعه اشعار خود وی تقسیم کرد. آثار انتقادی این نویسنده، شامل تصحیح آثار کلاسیک فارسی و نگارش مقالاتی در حوزه نظریه ادبی می شود، که بخشی از آن ها در زیر آورده شده اند. در میان آثار نظری شفیعی کدکنی کتاب موسی...
قسمت هایی از کتاب اسرارالتوحید (لذت متن)
امید ما بدین هر دو اشارت و بشارت است که ما به آخر عمر این سعادت دریابیم که روزی چند بر سر آن تربت مقدسه بیاساییم و وفات ما در آن حضرت بزرگوار بود و خاک در جوار آبا و اجداد

درآن وقت که سلطان شهید سنجر… از دست غزان خلاص یافت و به دارالملک آمد، این دعاگوی از سرخس با جمعی از مشایخ و قضاه و ایمة سرخس به مرو رفت، به مبارکباد قدوم سلطان و از جهت مصالح بقعة شیخ و از خویشان و فرزندان شیخ هم کس با دعا گوی نبودند؛ چه، آنچ مانده بودند، متفرق بودند و بیشتر به عراق رفته. چون دعاگوی به مرو رسید، رئیس میهنه رحمه الله چند روز بود که آنجا رسیده بود از جهت مصالح ولایت و هنوز سلطان را ندیده بود… دیگر روز، به خلوت، هر دو سلطان را بدیدیم.