کتاب تاریخ مکتوم

Tarikh-e Maktoom
کد کتاب : 50856
شابک : 978-6008514060
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 334
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 19 اردیبهشت

معرفی کتاب تاریخ مکتوم اثر مقداد نبوی رضوی


تاریخ مکتوم تلاشی است در بررسی فکر و عمل یکی از مهم ترین و در عین حال ناشناخته ترین گروه های فعال در دگرگونی بزرگی که تاریخ معاصر ایران را تحت الشعاع خود قرار داد. یعنی تلاش فعالان بابی/ازلی در تهیه و تدارک تحرک سیاسی و اجتماعی گسترده ای که از اواخر دورۀ قاجار آغاز شد و بالاخره به صورت انقلاب مشروطه به ثمر نشست.
در بخشی از کتاب آمده است:
"شیخ هادی نجم آبادی، با برخی از مهم ترین مخالفان حکومت ناصرالدین شاه هم مسیر بود. در دو برهه ای که سید جمال الدین افغانی، به ایران آمد، شیخ، از یاری رسانی به او دریغ نداشت. وی را نزدیک ترین روحانی ساکن ایران به سید جمال الدین دانسته اند. شیخ، همچنین، با شاهزاده مسعود میرزا ظل السلطان(حاکم مقتدر اصفهان)، دوستی داشت، و او را در مسیر قدرت یابی راهنمایی می کرد. هنگام آغاز فعالیتهای اتحاد اسلام توسط سید جمال الدین در اسلامبول، شیخ، در میان برجستگان یاران وی در ایران بود. زمانی که دستور کشتن ناصرالدین شاه از سوی حوزه اتحاد اسلام در اسلامبول صادر شد، برخی آگاهان از آن تصمیم، مشورت با شیخ را ضروری دانستند. این، خود، از جایگاه مهم او در میان ایشان حکایت دارد."

کتاب تاریخ مکتوم

مقداد نبوی رضوی
سید مقداد نبوی رضوی متولد ۱۳۵۹ است. کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی عمران در دانشگاه تهران به پایان برده است و مدرک کارشناسی ارشد دوم خود را نیز در رشته تاریخ اسلام از دانشگاه شهید بهشتی اخذ کرده است. او عضو هیئت مشاوران پروژه «دنیای زنان در عصر قاجار»، به سرپرستی پروفسور افسانه نجم‌آبادی، استاد تاریخ دانشگاه هاروارد بوده است و همکاری‌هایی را نیز با مؤسسه مطالعات امامیه در بروکسل داشته است. از او مقالات و کتاب‌هایی به چاپ رسیده است. «تاریخ مکتوم: نگاهی به ...