کتاب تاریخ

History
بررسی نظریه هایی درباره تاریخ
کد کتاب : 50914
مترجم :
شابک : 978-6009017041
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 118
سال انتشار شمسی : 1392
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 22 اردیبهشت

معرفی کتاب تاریخ اثر ویر گوردون چایلد

در باب نظریه و تاریخ و نظریه پذیری تاریخ، مجادلات و مباحث متفاوتی میان علمای تاریخ و علوم اجتماعی وجود داشته و دارد. این مسئله ناشی از زاویه ی نگاه، نگرش های مصداقی یا کلیت پذیر و قاعده پذیری یا قاعده ناپذیری تاریخ است. از این رو، ورود به طرح چنین بحثی در قالب کتاب و مقاله، نیازمند دیدی وسیع و عمیق است. شاید از این روست که در موضوع نظریه و تاریخ، کمتر به فارسی، کتابی تألیف یا ترجمه شده است.
به همین جهت، پرداختن به چنین موضوعاتی، آن هم از زوایای مختلف، مفید خواهد بود. از این رو، انتشار کتاب «تاریخ؛ بررسی نظریه هایی درباره ی تاریخ» آن هم به قلم یکی از اساتید نام آشنای باستان شناسی را می بایست گامی مثبت در این راستا در نظر داشت.
ویر گوردون چایلد برای محققین تاریخ در ایران نامی آشناست. «انسان خود را می سازد»، «منظور اجتماعی»، «سیر تاریخ»، «درآمدی کوتاه بر باستان شناسی» و «جامعه و دانش» از جمله کتاب هایی است که از وی در ایران منتشر شده است. چایلد معتقد است: «کار تاریخ دان، نمایاندن نظم تاریخی در فرآیند تاریخ است.» در این راستا، او هدف کتاب خود را این چنین معرفی می کند:
«هدفمان این است که تا اندازه ای با بررسی نظریه های گوناگون نظم تاریخی، نشان دهیم که خواننده واقعا باید منتظر مشاهده ی کدام نظم در تاریخ باشد و مطالعه ی تاریخ متضمن چه فایده ای می تواند بود.»

کتاب تاریخ

ویر گوردون چایلد
وی. گوردون چایلد (Vere Gordon Childe; ‏۱۴ آوریل ۱۸۹۲ – ۱۹ اکتبر ۱۹۵۷) یک انسان‌شناس، باستان‌شناس، و استاد دانشگاه اهل استرالیا بود. او بیشتر عمر خود را در انگلستان گذراند و به عنوان استاد دانشگاه برای دانشگاه ادینبورگ و سپس مؤسسه باستان شناسی لندن مشغول به کار شد و در طول زندگی خود بیست و شش کتاب نوشت. در ابتدا او یکی از طرفداران اولیه فرهنگ باستان شناسی تاریخی، بعداً اولین نماینده باستان شناسی مارکسیستی در جهان غرب شد.